Ventilasjon

Leger sier ifra om dårlig inneklima

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde
05.09.13: De siste fem årene har Arbeidstilsynet mottatt 228 meldinger fra leger der inneklima eller muggsopp er oppgitt som eksponeringsfaktor ved arbeidsrelatert sykdom.
Et godt inneklima er vesentlig for god helse, trivsel og produktivitet i arbeidslivet.
Ansatte kan ved dårlig inneklima oppleve gjentagende luftveisinfeksjoner, hodepine, unormal tretthet, tørr hud, tørre og såre slimhinner i øynene, nese og hals, nedsatt konsentrasjon og arbeidsevne. Arbeidsmiljøloven krever at virksomheten skal sikre trygge og tilpassede arbeidsforhold og at inneklimaet skal være fullt forsvarlig.

Arbeidstilsynet har gjennomført flere tilsyn med fokus på inneklima på bakgrunn av meldinger fra leger om arbeidsrelatert sykdom. Dette kan være enkelttilsyn, men melding om arbeidsrelatert sykdom bidrar også i Arbeidstilsynets totale risikovurdering i utvelgelse av satsningsområder og bransjer for tilsyn.

I «Nytt fra Arbeidstilsynets sykdom- og skaderegister» kan du lese om ett eksempel på en melding om inneklima som førte til tilsyn fra Arbeidstilsynet. Meldingen gjaldt et kommunalt arkiv hvor ansatte var eksponert for muggsopp. Etter tilsynet ble det gjennomført flere forebyggende tiltak i virksomheten.

Les mer om dette og om andre legemeldinger til Arbeidstilsynet om inneklima:
Nytt fra Arbeidstilsynets sykdom- og skaderegister nr. 2 2013 (.pdf)