Christian Kongshems leilighet er totalt ødelagt etter den kraftige vannlekkasjen som startet i leiligheten hans ved 6-tiden samme morgen, melder Tønsbergs Blad.
– Det var så mye vann her at dørkarmen ut mot verandaen ikke klarte å stå imot presset. Vannet ble fort så varmt og det var så mye damp at jeg så knapt noen ting. Jeg ringte brannvesenet og gikk for å varsle naboene.
– Det vi vet, er at en ledning med tilførsel av varmtvann har løsnet, og at vannlekkasjen kommer derfra. Hvordan dette trykket ble så stort, det vet vi ikke, sier Tor Walle, styreleder i boligsameiet Kaldnes Brygge Nord.
Tross de storeskadene, mener Kongshem at dette kunne vært mye verre.
– Bare minutter før jeg dro på jobb smalt det i røret her og vannet begynte å fosse ut. Hadde jeg ikke vært her og heller ikke fått varslet brannvesenet, ville det tatt mye lengre tid for naboene å finne lekkasjen, sier han.
– Gulvet fløt opp og det varme vannet fosset mens jeg gikk på det, sier han og viser baksiden av baderomsveggen.
– Trykket i veggen var så stort at metallokket bulet og veggen ga etter sier han.
Det var OKK som bygde leilighetene på Kaldnes i sin tid.
– Vi er lettet over at ingen kom til skade, og glad brannvesenet lyktes med å begrense omfanget. Vi vil stille ressurser til disposisjon som kan bidra til å finne årsakene til lekkasjen. Det er vanskelig å si noe om ansvar før vi kjenner til årsaken, sier entreprenøren i en kommentar til tb.no.
De berørte leilighetene på Kaldnes har fjernvarme, og det kan være et løsnet fjernvarmerør som er årsaken til lekkasjen. Det er Skagerak varme som leverer fjernvarme til Kaldnes, men Skagerak varme vil ikke ta ansvar for den delen av nettet der lekkasjen har skjedd.
– Vi er klar over lekkasjen, sier konserndirektør i Skagerak varme, Trond Ditlefsen.
Han sier Skagerak varme ikke kan ta ansvaret for lekkasjen.
– Etter hva vi har forstått har lekkasjen skjedd på kundens nett, og ikke på den delen av fjernvarmeleveransen som vi er ansvarlige for. Vi leverer fjernvarme til en veksler, som så sprer vannet ut i leilighetene. Fra veksleren og ut i leilighetene er det kunden som er ansvarlig, sier Trond Ditlefsen til tb.no