Av Bjørn Laberg
5. august så Solar VVS dagens lys, og foreløpig er prosjektleder Ove Randow eneste ansatte. Vi møtte ham på VVS-dagene onsdag, ivrig opptatt med å predikere om livet etter bonusdøden.
Rydde i prisbildet
– Konseptet er at vi som VVS-grossist, i motsetning til våre konkurrenter, har kuttet ut alle bonusordninger. Det betyr at Solar kan tilby rene nettopriser på vårt varesortiment. Vi mener dette er veien å gå, siden varene dette gjelder uansett tilbys i all mulige salgskanaler, på Mega Flis, Bauhaus og hos andre byggevarehus. For at rørleggeren skal være konkurransedyktig i tiden fremover, er det etter vår mening nødvendig å rydde opp i prisbildet på VVS-produkter, rett og slett, sier en engasjert prosjektleder.
God planlegging
– Vi startet med en del Wavin- og Uponor- og Gustavsberg-produkter, men utvidet raskt til både Roth og Armaturjonssons produkter. Dermed har vi alle de tre store tappevannsprodusentene i vår portefølje, noe som selvsagt betyr mye, sier Randow til VVS aktuelt.
Han understreker at de lave nettoprisene som tilbys, fordrer god planlegging fra kundens side.
– Konseptet vårt er basert på salg i store forpakninger, og vi har ikke lagt opp til hentelagersystem. Vi leverer fra vårt lager på Gardermoen, og foreløpig er jeg eneste ansatte. Det blir det snart en forandring på, siden vi har flere nyansettelser like rundt hjørnet. Før jul satser vi på å øke staben vår, for å kunne følge opp både Web-shop og prosjektdelen av vår virksomhet, sier Randow.
Typisk Solar-kunde
Randow sier Solar allerede har fått innpass i flere større leilighets- og hotellprosjekt, siden oppstarten i august.
– En typisk Solar-kunde trodde vi ville være en middels – til stor- rørleggerbedrift. Dette siden våre leveranser, som nevnt, skjer i store kvanta. Likevel ser vi at det i tillegg er mange 2-3 manns rørleggerbedrifter i vår kundegruppe. Disse bor gjerne et stykke fra grossistlager, slik at de uansett er vant til å handle i stort, og at de gjerne disponerer et eget lite lagerbygg eller garasje. Så igjen; god planlegging er til syvende og sist alfa og omega for å dra nytte av vår grossisttjeneste, understreker han.
Ikke i oppgåtte spor
– Det har selvsagt vært utfordrende å komme inn på de veletablerte grossistenes arena, men vi har valgt å gjøre ting litt annerledes, ikke gå i oppgåtte spor og dermed bli «det femte hjulet på grossistvogna». Mottakelsen har vært veldig god. Vi tror nok mange har sett fram til at noen rokket ved de mye omtalte bonusordningene, tror Randow.
– VVS-dagene kom litt brått på, for å si det mildt, siden vi nettopp har etablert oss, men samtidig kunne vi ikke la denne muligheten gå fra oss til å informere bransjen om dette nye grossistkonseptet vårt, sier Ove Randow avslutningsvis.