Litt for trangt
– Det er en kort liste som kun inneholder pickupen Ford Ranger og den lille varebilen Skoda Praktik. Disse har tilfredsstillende sikkerhetsutstyr og er kollisjonstestet, sier trafikkforsker i Folksam, Anders Ydenius som står bak undersøkelsen, til VG Nett.
Skoda Praktik er varebilversjonen av Roomster. Den er bygget som varebil på fabrikken, men mangler noen få centimeter med plass for å bli godkjent som varebil i Norge av myndighetene.
42 varebilmodeller under 3,5 tonn er analysert for sikkerhetsutstyr og vurdering av kollisjonstester i denne undersøkelsen. Ifølge Ydenius er bare 13 modeller kollisjonstestet, og bare to klarte kollisjonstestkravet.
Antiskrens
Det viser seg at små varebiler i stor grad mangler sikkerhetsutstyr som det er vitenskapelig bevist at redder liv og hinder alvorlige skader.
– Over en tredjedel mangler antiskrens-system. 37 prosent av håndverkerbilene har dette som standard, mot 98 prosent av personbilene. Siden 2003 har vi visst hvor effektivt dette er, sier Ydenius.
13 prosent av varebilene har sidekollisjonsputer som ifølge Ydenius reduserer risikoen for alvorlige og dødelige hodeskader. 26 prosent har beltepåminner.
– Når vi vet at halvparten av de som kjører seg i hjel har kjørt uten bilbelte, og at bilbeltepåminner er effektivt, så må dette utstyret være på plass, sier Ydenius.
At disse bilene kjøres omtrent 20 prosent mer i året enn personbiler, gjør ikke saken bedre.
God kunnskap
Han tror årsaken til at varebiler er utstyrt så dårlig når det gjelder sikkerhet kan henge sammen med at de som kjøper varebiler er mer opptatt av lasteevne, plassutnyttelse, forbruk og økonomi enn sikkerhet, men påpeker samtidig at man ser at de som etterspør sikre modeller har problemer med å finne noen. Ydenius mener også at ansvaret hviler på produsenter og importører som har god kunnskap om sikkerhet i personbiler, men ikke benytter dette på varebilene.
Direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, Harald Frigstad, synes det er bra at det endelg er noen som fokuserer på sikkerhet i varebiler, og sier at importøren hele tiden har hatt som mål utstyre bilene sikkerhtsmessig likt personbiler.
– Antiskrens ble standard på alle våre biler fra 2007-modellene. Beltepåminner er standard på alle biler.
Sidekollisjonsputer kan leveres til alle våre biler, men er ikke standard, sier Frigstad. til VG Nett.