Sanitær

LIXIL viser sanitær-muskler

Bildet: David J. Haines blir ny konsernsjef i LIXIL Water Technology Group
Bildet: David J. Haines blir ny konsernsjef i LIXIL Water Technology Group

Den mest bemerkelsesverdige endringen den nye modellen har, er etableringen av LIXIL Water Technology Group. Denne integrerer LIXIL-konsernets verdensomspennende virksomheter innen sanitærutstyr, inkludert GROHE Group og American Standard Brands, effektivt fra 1 april 2015 i påvente av relevante regulatoriske godkjennelser og interne bedriftsprosedyrer.

Dette trekket vil skape en global markedsleder og den største plattformen på det internasjonale markedet for sanitærutstyr med en omsetning på rundt 6 milliarder dollar og en fortjeneste på rundt 10% driftsresultat, ca 30.000 ansatte, salgskontorer i over 150 land og rundt 50 produksjonsanlegg globalt.
David J. Haines, styreleder og konsernsjef i GROHE konsernet, vil overta som konsernsjef i LIXIL Water Technology Group i tillegg til sitt nåværende ansvar. Han vil støttes av en erfaren ledergruppe med global erfaring.

Merkevarene GROHE, American Standard, Joyou og LIXIL/INAX forblir uavhengige i LIXIL Water Technology Group og deres egne velprøvde ledergrupper vil fortsette å drive organisasjonene videre. Fremover vil LIXIL Water Technology Group etablere fire salgsregioner i henholdsvis Japan, EMEA, Amerika og Asia, hver med hovedansvaret med for de ulike merkevarene. Den videre utviklingen  kunngjøres etterhvert. 

– LIXIL Water Technology Group vil være en innovativ aktør i den sanitære industrien med sterke merkevarer og en god posisjon i et raskt skiftende globalt marked. Vår unike produktportefølje gjør at vi kan tilby komplette baderomsløsninger. Med vår internasjonalt erfarne ledergruppe så vil vi kunne låse fast lønnsom og bærekraftig vekst og lede konsolideringen i sanitærindustrien, sier den nye konsernsjefen, David J. Haines i en pressemelding.