Enova setter igang en informasjonskampanje hvor man blant annet kan vinne snekkerarbeider for 100.000 kroner. Dette for å motivere Ola Nordmann til faktisk å gjøre noe med vegger og vinduer som slipper inn vind og kulde.
Det er TNS Gallup sitt Klimabarometer som avdekker den store interessen for å energieffektivisere egen bolig. Undersøkelsen gjennomføres to ganger i året, og totalt er 1160 personer intervjuet. 26 prosent av de spurte svarer at de vil gjennomføre tiltak for å redusere energibruken innen seks måneder.
– Funnene er svært positive og vi i Enova er glade for disse resultatene. Det viser at vi har nådd frem med budskap og inspirasjon til norske boligeiere og at energieffektivisering er noe som står høyt på agendaen til nordmenn. Det er et betydelig potensial for å kutte energibruken i norske boliger, og vi intensiverer nå arbeidet for å få ut denne informasjonen, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova i en pressemelding.
Førstemann til mølla
De siste årene har Enova drevet omfattende kampanjearbeid for å stimulere norske boligeeiere til å rehabilitere boligene og spare strøm. Nå går avsparket for nok en landsdekkende kampanje, og formålet er å gjøre Enova Anbefaler-merket mer kjent og motivere flere nordmenn til å etterisolere boligene og skifte til 3-lags lavenergivinduer.
– Vinduene står for en stor andel av varmetapet i boligen og det er mye å spare på å skifte ut de gamle vinduene, sier seniorrådgiver Roar Hugnes i Enova.
Forbrukerne blir invitert til å delta aktivt i kampanjen.
– Vi vil at forbrukerne skal ta i bruk våre nettsider på www.enova.no. De 500 første som registrerer seg i forbindelse med kampanjen, vil bli kontaktet av våre energirådgivere og personlig motta råd om energibruk og strømsparing. Blant alle som svarer riktig på noen enkle spørsmål, vil vi også trekke ut en vinner som vil få utført snekkerarbeid på sin bolig til en verdi av 100.000 kroner, knyttet til tiltakene etterisolering og skifte til 3-lags lavenergivinduer, sier seniorrådgiver Roar Hugnes i Enova.
Milliardsløsing
Sparepotensialet ved å redusere luftlekkasjer i boligene er totalt på 3,7 TWh for norske husholdninger, viser en rapport utarbeidet av SINTEF Byggforsk for Enova. Med en strømpris på en krone pr kWh, er beregnet sparepotensial på 3,7 milliarder kroner i strømutgifter i året. Bare i løpet av 1970- og 80-tallet ble det bygget rundt 400.000 småboliger her i landet, og beregninger foretatt av Enova viser at om de gamle vinduene ble skiftet ut, ville varmetapet fra disse boligene ha blitt redusert med 1 TWh årlig.
– Hvis man regner én krone per kilowattime, tilsvarer varmetapet en årlig energisløsing lik en milliard kroner, sier Roar Hugnes i Enova.
I Klimabarometeret går det også frem at 14 prosent av alle som bor i leilighet har skiftet ut vinduer i løpet av de to siste årene.
– Det er overraskende at en av seks som bor i leilighet har skiftet vinduer; dette understreker at nordmenn er opptatt av energisparing, sier Roar Hugnes.
Så mye som hver tredje eneboligeier har installert varmepumpe i løpet av de to siste årene. Samtidig er det bare en av fem som har hørt om passivhus, som er foreslått som ny byggestandard for boliger i 2020.