– Utfordringen for 2010 blir å ta en større markedsandel for Mitsubishi Electric, sier Einar Smidesang til VVS aktuelt.
Oljefyrer
Fra en markedsandel på rundt 13 prosent i 2009 vil Miba prøve å øke til et sted mellom 17 og 20 prosent i år.
Med 100 000 oljefyrer som skal skiftes ut og et næringsmarked som kommer mer på banen for varmepumpeløsninger ser han mange muligheter.
Spesielt viktige satsingsområder er luft/vann markedet og større varmepumper for kontorbygg og industri.
– Vi har veldig gode produkter innen disse feltene, og Norge har stort potensiale for slike løsninger, sier han.
Til Lillestrøm
Når det gjelder nyheter i 2010 nevner han nylig lansering av luft/ vann og ventilasjonsvarmepumpeløsningen Frigus.
– Vi kan ikke avsløre mer enn det per dags dato. Mitsubshi Electric har mange spennende løsninger innen varmepumper som passer utmerket for nordisk klima, sier han.
Deltakelse på VVS Dagene er plottet inn:
– Vi skal selvfølgelig være der og vise våre siste løsninger innen varmepumpeteknikk, samt slå av en hyggelig prat med alle fra VVS bransjen, sier han.
Miba var blant selskapene som gikk styrket ut av 2009.
– Det gikk faktisk over all forventning. Vi er utrolig fonøyde med 2009. Omsetningen økte med 66 prosent fra 2008. Vi har nå ti gangen på omsetningen fra 2005. Takket være gode forhandlere og samarbeidspartnere har Mitsubishi Electric og Miba greid å gjennomføre denne økningen, sier han.