GK har inngått en ny serviceavtale med Mjøstårnet AS, som innebærer at de går fra manuelle kontroller til digital overvåkning av de tekniske systemene.
– Vi har forventninger til at denne avtalen skal gjøre driften mer oversiktlig og effektiv, og samtidig redusere energikostnader, sier Terje Arnesen. Han er eiendomssjef i AB Invest som eier Mjøstårnet AS.
GK har hatt serviceavtale med Mjøstårnet AS siden 2019 på Mjøstårnet og Mjøsbadet, og Mjøsbrygga siden bygget stod klart i 2022. Den nye avtalen er en reforhandling av den eksisterende serviceavtalen og inkluderer tjenesten smart digital driftstøtte, i tillegg til øvrig service innen ventilasjon, kulde, rør og byggautomasjon.

– Ved å bruke analyseverktøy sammen med eksisterende SD-anlegg til å overvåke tekniske systemer i bygget, erstatter vi mange av de manuelle kontrollene som gjøres i det tradisjonelle vedlikeholdet i dag. Kontinuerlig overvåkning av tusenvis av kontrollpunkter i byggene, i kombinasjon med oppfølging av GKs fageksperter, gir en langt bedre oversikt og oppfølging enn tidligere, forklarer avdelingsleder i GK, Jostein Bye Sørum.
Full oversikt i kompleks bygningsmasse
Byggene til Mjøstårnet AS inkluderer blant annet hotell, restaurant, kontorer, svømmehall og arkivrommet til mattilsynet, som til sammen utgjør 18 000 kvm. Det er ifølge Sørum en stor og kompleks bygningsmasse som kan være utfordrende å drifte.

– I byggene er det totalt 23 ventilasjonsaggregater, der to er avfuktingsanlegg og ett er arkivanlegg. Gjennom den nye tjenesten kan vi raskt identifisere om anlegg må inspiseres, justeres eller utbedres, sier Sørum.
Dette bidrar ifølge Sørum til å forlenge levetiden på komponenter, og forhindrer at små avvik utvikler seg til store problemer.
– Når vi raskt kan avdekke avvik, kan vi også i større grad unngå unødige energityver. Særlig i energikrevende bygg som i svømmehallen, kan feil på anlegg utgjøre store energikostnader, forklarer Sørum.
Byggene til Mjøstårnet har allerede en høy miljøprofil og er klassifisert som energiklasse A eller B.
– Gjennom avtalen kan vi sikre energioptimal drift, og redusere forbruket ytterligere, sier Sørum.

Godt inneklima
Det å kunne utbedre avvik raskt er også viktig for å sikre et godt inneklima som både ivaretar brukerne og byggene på en god måte.
– Særlig i svømmehallen og i arkivrommet er det viktig med riktig luftfuktighet og temperatur for å unngå skader på bygningsmassen eller dokumenter. I tillegg er det viktig for oss at gjester og ansatte opplever at inneklimaet er stabilt og bra, sier eiendomssjef Arnesen.
GK startet opp med tjenesten i slutten april 2025, og jobber nå med analyser av byggets eksisterende tekniske systemer.
– Erfaringer fra serviceavtaler av samme type har vist at investeringskostnader raskt nedbetales gjennom reduserte drifts- og energikostnader. Vi ser at våre fire eksisterende kunder til sammen har spart i underkant av en million kroner, bare de siste seks månedene, gjennom denne tjenesten, avslutter Sørum.