Fordelene med solceller er mange. De tar ikke opp plass, de kan plasseres der forbruket er, de krever ikke naturinngrep og de slipper ikke ut CO2. I stadig flere markeder konkurrerer de nå også på pris med strømmen i det offentlige nettet. Dette har ført til økt interesse fra næringslivet, og IKEA har nylig startet salg av solcelleanlegg til privatkundemarkedet i Storbritannia.
I Danmark har gode løsninger for å levere strøm på nett gjort at hele 30 000 dansker har bygget solcelleanlegg i løpet av 2012. I Tyskland alene er det nå hele 1,3 millioner solenergianlegg.
I Norge er situasjonen fortsatt noe annet. Solceller er noe man har for å drive kjøleskapet på hytta for den brede del av befolkningen, men noe er på gang. Stadig flere kommuner inkluderer solceller og solfangere i sine klimaplaner for kommunen. Samtidig har de første privatkundene som leverer egenprodusert strøm på nettet gjort sin entré.
PROGRAM:
08:00 Velkommen. Ved ordstyrer Ida Spjelkavik, Zero
08:05 Solceller i verden. Hvordan er utviklingen? Ved Erik Sauar
08:15 Solrevolusjonen i Europa; Hvordan funker solceller i Norden? Ved Bjørn Thorud fra Multiconsult
08:30 Hvordan jobber IKEA med sol og bærekraft? (5-10 min) Ved Yngvill Ofstad fra IKEA
08:45 Hva skal til for å få nordmenn til å kjøpe solceller? Ved Thor Kristian Tuv, FUSEN
08:55 Hva skal til for å få nordmenn til å kjøpe solceller? Ved Knut Erik Nilsen fra GETEK
09:05 Hva skal til for å bringe solrevolusjonen til Norge? Ved Einar Wilhelmsen fra Zero
09:25 Diskusjon Ved ordstyrer Ida Spjelkavik, Zero
10:00 Møteslutt