Kontrollene utgjør 2500 flere enn på samme tid i fjor.
– Det har vært krevende føre- og værforhold i år noe som har gjort at vi har hatt mer kontroller av dekkutrustning, sier seksjonsleder Helle Torill Sandvik i Statens vegvesen i en pressemelding.
– Vi kontrollerer også blant annet kjøre- og hviletid og bremser, og det blir en prioritering å hele tiden kontrollere det som er viktigst for framkommeligheten og trafikksikkerheten, sier hun.
Høyere andel reaksjoner
Antallet anmeldelser, bruksforbud og gebyrer er også en høyere andel enn i fjor.
– Selv om vi har en høyere andel med reaksjoner i år, betyr ikke det nødvendigvis at tilstanden på vogntogene er verre i år enn i fjor. Vi jobber målrettet i kontrollvirksomheten vår og skal velge ut de vogntogene som har mangler for kontroll. Generelt er vårt inntrykk at tilstanden på dekk- og kjettingutrustningen har blitt bedre de siste årene, forklarer Sandvik.
Prioritert grenseovergangene
Særlig høy aktivitet har det vært på grenseovergangene nord i landet.
– Vi hadde tidligere i år flere hendelser med utenlandske vogntog noe som gjorde at vi har hatt ekstra med kontroller langs grensa. Her har vi i tillegg fått bistand fra Toll og kontrollører fra andre regioner som også har utført dekkontroller, sier Sandvik.