Isiflo produserer samfunnskritiske rørdeler som brukes innen sikker forsyning av drikkevann til forbrukere på fire kontinenter. For dem har gode produktdata blitt et ufravikelig krav.
Isiflo har tradisjonelt lent seg på tradisjonelle og analoge salgskanaler, men har nå tatt store digitale steg.
– I arbeidet med å få presentert korrekte produktdata med høy kvalitet, har NOBB vært et svært viktig verktøy for Isiflo, innleder Espen Lundby, merkevarekoordinator i Isiflo.
Se hele foredraget fra NOBB-konferansen 2025:
Gode produktdata har blitt et «must»
Tidligere har Isiflo vært fornøyd med standard produktdata som artikkelnummer, høyde og vekt i eget ERP-system. Nå har berikelser i form av utfyllende beskrivelser, egenskaper og bilder blitt et konkurransefortrinn, og fått langt høyere prioritet hos Raufoss-bedriften.

– Det vi tidligere la inn i vårt eget system er ikke lenger godt nok. Verken for kundene eller for å tilfredsstille myndighetskravene, understreker Hein Høyte, salgssjef i Isiflo.
– NOBB har tatt føring og definert hva som skal berikes, og det har virkelig blitt jobbet godt. NOBB har løftet kvaliteten på våre produktdata, som i sin tur blir brukt som kilde til våre distributørers nettsider i Norge, supplerer Lundby.
Når kundene bruker NOBB-databasen som primærkilde for produktinformasjon, stiller det selvsagt krav til leverandøren.
– Dette har tvunget oss til å fokusere mer på oppdatering, standardisering og validering av data. Det er bare positivt for oss, sier merkevarekoordinatoren.
Felles mål
Isiflo omsetter for rundt 1 milliard kroner på verdensbasis.
– Vi er veldig stolte av at vi klarer å konkurrere, med norske kostnader, i det europeiske markedet. Raufoss er ikke akkurat Manhattan, men vi er faktisk markedsleder i Europa. Vi er den produsenten som selger desidert flest messingkoblinger innenfor vårt lille segment, og spesielt i Tyskland, sier Hein Høyte.
– Man må ikke undervurdere viktigheten av å ha korrekt og god kvalitet på varedataene. Det betyr kanskje mer enn mange bedrifter er klar over, sier Espen Lundby – merkevarekoordinator i Isiflo.

Isiflo er en av få produsenter innenfor VVS/VA-bransjen i Norge, og ønsker å formidle produktdata gjennom NOBB fordi de er en nøytral aktør.
– Det er veldig viktig for oss å ha et godt samarbeid med NOBB, slik at vi kan presentere våre produkter på en troverdig måte gjennom NOBB-plattformen, som veldig mange benytter seg av. Også på den måten blir de en veldig viktig aktør for oss, understreker han.
Både Isiflo og NOBB har et felles mål om å formidle produktdata med høy kvalitet, og er gjensidig avhengig av hverandre.
– De er helt avhengig av å få korrekte varedata fra oss. Vi er avhengig av at NOBB -systemet fungerer mot grossister og rørlegger, sier salgssjefen.
Indirekte salgskanal
Høyte påpeker at NOBB fungerer mer og mer som en indirekte salgskanal for Isiflo.
– Det vi produserer er høypresisjon. Det kan gå på en hundredels millimeter, og de tingene der er det veldig viktig for oss å få kommunisert, sier han.
– I dag kan vi overbevise kunden med riktig data, men også med data presentert på en imponerende måte, understreker Lundby.
– Vi får mange henvendelser fra kunder som har vært inne og brukt NOBB-plattformen og funnet informasjon, så ringer de til oss for utfyllende informasjon, fortsetter Høyte.
Norge langt fremme
Isiflo har flere datterselskap i Europa, og på Raufoss merker de godt Norge skiller seg ut.
– Tyskland, Frankrike, Sverige, Nederland og Finland har alle til felles at de ikke har berikelse av varedata i samme omfang vi har her i Norge. Det gjør at vi må berike ulike systemer, med ulik informasjon, i de ulike landene. Det koster både tid og penger, sier Høyte.
Kollega Lundby har en ønskedrøm.
– NOBB har et meget godt brukergrensesnitt, og et åpent API, som gjør det mulig å fore enhver database med innhold derfra. Hva om NOBB og andre bransjedatabaser i Norden, EU eller til og med verden kunne samarbeidet? Det er lov å tenke stort, sier han.
Må ikke undervurderes
Gjennom samarbeid med NOBB, og ved å følge NOBB sine standarder og forslag til kvalitet på tekst og innhold har bevisstheten hos Isiflo økt, de har flyttet seg fra analoge til digitale salgskanaler og de gjør kunden i stand til å ta informerte valg.
– Man må ikke undervurdere viktigheten av å ha korrekt og god kvalitet på varedataene. Det betyr kanskje mer enn mange bedrifter er klar over, sier Lundby.
Men det handler ikke bare om å ville gjøre det. Ressurser må settes av.
– Internt samarbeid er viktig. Når du først har satt fokus på det, er det viktig at man sørger for å legge til rette for at det kan jobbes på en god måte, oppfordrer Espen Lundby.
Om Isiflo:
• Isiflo produserer messing- og komposittkoblinger som brukes i rørsystemer — fra hovedledning til innvendig stoppekran.
• Selskapet har laget koblinger ved fabrikk i Raufoss Industripark siden 1965, og all utvikling og produksjon skjer lokalt.
• Isiflo leverer produkter til både europeisk og internasjonal vann- og gassindustri.