Varme og energi

Norsk andreplass i eco-marathon

31.05.11: Det norske laget fra NTNU som deltok under årets Shell Eco-marathon, DNV Fuel Fighter, stakk av med en imponerende andreplass under konkurransen i Tyskland. Bilen viste at den kunne klare rundt 1000 kilometer på drivstoff tilsvarende en liter bensin.
Teamleder Uwe Schindler var lykkelig og nærmest målløs da han kunne konstatere at gjengen fra NTNU klarte å hale inn andreplassen i det miljøvennlige bilracet.  

– Det kuleste jeg har gjort
– Tenk at vi vurderte å trekke oss fra Shell Eco-marathon ved juletider. Ja, og vi tenkte det for bare en uke siden også. Dette har vært en periode med noen fantastiske oppturer og tider hvor vi er sikker på at vi ikke klarer å få bilen ferdig. Akkurat nå vet jeg nesten ikke hva jeg føler. Vi har ikke sovet mye de siste dagene, så vi er totalt utladet og lykkelig, sier Schindler i en pressemelding.

Prinsippet bak Shell Eco-marathon er å designe, bygge og kjøre et kjøretøy som går lengst mulig på minst mulig drivstoff. Shell Eco-marathon Europe ble i år arrangert for 27. gang, og rundt 3000 studenter og veieldere har deltatt med til sammen 212 lag. Det norske laget fra NTNU består av 19 medlemmer. Sjåføren Mads Hoel som hadde den intense jobben med å kjøre bilen, var også veldig fornøyd med utfallet:  
– Å være med på Shell Eco-marathon er nok det kuleste jeg har gjort i hele mitt liv, gliste han under hjelmen like før han satte seg inn i bilen før siste forsøk.

Lagene som kommer fra 27 land over hele Europa kunne delta i ulike kategoreir, og DNV Fuel Fighter stilte i klassen «Urban Consept», som blant annet stiller krav til at bilene skal være bygget på samme prinsipp som dagens biler. De skal ha en viss kjørekomfort og fire hjul, til forskjell fra bilene i klassen Futuristiske Prototyper som skal være strømlinjeformede tre- eller firehjuls biler.  

Tett
Det norske laget kom til Tyskland tirsdag for å gjøre forberedelsene til de formelle rundene, og på Torsdag startet konkurransen . I løpet av tiden frem til lørdag fikk lagene fem sjanser til å gjennomføre seks runder på EuroSpeedway-banen i Lausitz, og det var under den siste sjansen at laget  lykkes med et resultat som holdt til en god andreplass. Da klarte de å kjøre 99 kilometer/kWt, som tilsvarer rundt 1000 kilometer på dristoff tilsvarende en liter bensin. Målet var riktignok å sette verdensrekord i år, men den stående rekorden på 1246 kilometer som ble tatt av den samme bilen i 2009 ble ikke slått i år heller. 

For øvrig var det et nederlandsk lag som vant. Vinnerlaget ble målt til å oppnå 104 kilometer/kWh. 

Best på kommunikasjon
Men det norske laget utmerket seg også på andre områder. NTNU-student Silje Owrenn sørget for seier i den prestisjetunge kommunikasjonsprisen under Shell Eco-marathon med sin kommunikasjonsstrategi for DNV Fuel Fighter.

Owrenn studerer kommunikasjon og informasjonsteknologi og er i ferd med å fullføre sin master. Hun har også hatt oppgaven med å sørge for at teamet har en kommunikasjonsstrategi som synliggjør laget og bilen på en god måte i Norge.  
– Det jeg setter mest pris på er tilbakemeldingene fra juryen. De har virkelig satt seg inn i det vi har skrevet i vår kommunikasjonsstrategi og gjort en grundig vurdering, sier Owrenn