Vil imponere vennene
Konkurransen som har fått navnet «Vote Your Colour Of The Year» pågår fra første mars til 15. mai. På nettsiden http://colouroftheyear.gustavsberg.se kan deltakerne velge favorittfarge på blandebatterier, møbellister og badekarsfronter, og deretter en personlig stil blant uttrykkene rocka, glamour, romantisk, skandinavisk, safari eller syttitalls-retro. I tillegg til det personlige designet kan deltakerne også legge til en beskrivelse av hva de mener er vikigst på badeværelset. Vinneren utpekes av Gustavsberg og førstepremien er et splitter nytt Nautic-bad.
– Konkurransesiden fungerer også som et interaktivt showroom, der det er enkelt å leke med farger og innredningsstiler. Etter å ha ferdigdesignet sitt baderom, er det mulig å invitere sine venner fra Facebook direkte til et besøk på baderommet, skriver Gustavsberg i en pressemelding.
Gustavsbergs ferske undersøkelse ”Svenske baderomsvaner” viser at konsumentene i vårt naboland synes det er viktig å sette sitt personlige preg på badet – ikke minst for å imponere sine venner. Annenhver kvinne og nesten fire av ti menn mener det er viktig at venner, bekjente og gjester synes de har et pent badeværelse. Med ”Vote Your Colour of the Year” får de nordiske kundene muligheten til å prøve sine drømmer på nettet, og samtidig konkurrere om å få sine drømmer gjort til virkelighet.
Historiske trendfarger
De nye fargene er laget for dekorlister, blandebatterier og badekarsfronter i baderomsserien Nautic og gjør det enkelt både å fornye og gjøre baderommet personlig. Gjennom et dypdykk i Gustavbergs arkiv med baderomskolleksjoner fra 60- og 70-tallet har Note Design Studio hentet inspirasjon og utviklet fem trendfarger som frister og inspirerer. Fargepaletten preges av pasteller og solblekede nyanser i kombinasjon med dype farger av sterk karakter.
– Ambisjonen med de nye trendfargene var å skape moderne og inspirerende farger som ser tilbake på Gustavsbergs historie, samtidig som de fanger opp dagens trender. Vi oppdaget fantastiske fargeskalaer som er helt riktige i dag, sier Jon Eliasson på Note Design Studio.
Blant fargene som dominerte 60- og 70-tallets baderom var blå, oransje, lysegul og grønn, som også er de fargene som ligger til grunn for trendfargene i 2011. Slik som all annen design og form, går fargene i syklus. Mange av de fargene som kommer i dag, var moderne for 30 år siden. Også fargenes navn er hentet fra den tiden da navn som Birger, Signe og Ingrid var populære.
Trendfargene 2011:
Blå Birger. Denne fargen har både dybde og tyngde, oppleves like skimrende som den tykke glasuren på håndmalt porselen, eller som mønsteret på farfars fine kaffekopp. En dyp blå farge med et hint av grønt gjør at den ikke kjennes kald, men frisk og ren. NCS S4040-B10G
Gul Signe. En herlig gul tone som varmer som solen, og kjennes trygg som kjøkkengardiner om sommeren. Den fungerer som en myk kontrast og hjelper til å lyse opp baderommet slik at det kjennes litt varmere, og litt vennligere. NCS S0570-Y10R
Lyseblå Evert. Denne svale lyseblågrå fargen skaper en ro og gir en sofistikert følelse. Dette er en 50-tallsklassiker som kommer igjen gang på gang, og nå er det på tide igjen. Feilblandet er den som en saus som har skjært seg, men her er den forskjellen på hverdag og hverdagsluksus. NCS S0530-G80Y
Lysegul Ingrid. Denne myke pastellgule tonen fører tankene tilbake i tid til omsorg for hjemmet, papiljotter, smør og vanilje. Den milde tonen skaper et varmt og vennlig badeværelse, naturlig og omsorgsfullt. NCS S0580-Y90R
Grønn Ture. En farge som minner om en myk plysjsofa eller slitne manchesterbukser. Fargen kjennes varm og trygg, kjent og rustikk. Den leder tankene hen til varm sommermose og en stille skogseng. NCS S3060-G80Y