John-Arne Eiken (47) kommer fra stillingen som kjedeleder/salgssjef i Onninen Express, hvor han de siste to årene har hatt salgs- og resultatansvar for Express-kjedens 31 butikker med en omsetning på rundt 420 millioner, og overordnet ansvar for ca 75 ansatte.
Midlertidig leder
Nå overtar han sjefsrollen i Bademiljøkjeden etter Geir Sundbye, som har fungert som daglig leder det siste halve året etter at den forrige kjededirektøren Erik Skar, valgte å trekke seg i vinter. Det skjedde på bakgrunn av negativ utvikling rundt et større dataprosjekt. I mellomtiden har Geir Sundbye vært engasjert av styret til å fungere som daglig leder, inntil en ny direktør var på plass.
Nå er altså jakten over, og første oktober begynner John-Arne Eiken sitt nye virke i Norges største rørleggerkjede, som i dag omfatter 114 butikker rundt om i landet. Jobben for det medlemseide kjedesystemet vil på mange måter bli en motsetning til stillingen i Onninen, hvor han har hatt direkte ansvar for butikkene.
– Men jeg har mange års erfaring fra medlemseide kjeder fra tidligere, og trives godt med det, sier han til VVS aktuelt, og legger til at han liker å jobbe med mennesker og skape resultater gjennom samhandling.
Solid merkenavn
Den påtroppende direktøren gleder seg til å bli kjent med VVS-bransjen og ta tak de nye utfordringene i Bademiljø. Samtidig legger han ikke skjul på at kjeden har hatt sine utfordringer, selv om situasjonen er en helt annen i dag enn den var for et halvt år siden. Det kostbare IT-prosjektet ble lagt ned, og det er tatt flere grep for å rydde opp i økonomien. Nå mener han at kjeden er på rett vei.
Eiken regner med at det blir en hektisk høst, med mye nytt å sette seg inn i og mange bedrifter å besøke og bli kjent med. Han har allerede mange tanker om hva han ønsker å ta tak i, men vil ikke si for mye om det enda. Han nevner imidlertid stikkord som videreutvikling av konsept og markedsføring, kompetanseheving, enøk og leverandøravtaler, og trekker frem utfordringene som ligger i den store bransjeglidningen med produkter som selges gjennom en rekke andre kanaler. Eiken ser mange muligheter for VVS-bransjen og mener at det ligger et stort potensial i Bademiljø.
– Det er en god merkevare som blir spennende å utvikle videre. Det er knalltøff konkurranse, og vi har mange dyktige konkurrenter. Men jeg liker konkurranse, smiler han.