Sanitær

Offensivt fra OSO

Bildet: Sigurd Braathen
Bildet: Sigurd Braathen
23.01.12: Markedet for varmtvannsberedere har vist en trendmessig nedgang det siste året. Administerende direktør i OSO Hotwater, Sigurd Braathen, har likevel ambisjoner om å øke omsetningen i 2012
Av Bjørn Laberg

– Nedgangen i markedet har skjedd i takt med økningen innen varmepumpeinstallasjoner og ikke minst fjernvarmeutbyggingen her til lands, mener han.

ENØK- tiltak
– Dette reduserer antall installasjoner av beredere, og gjør at vi må endre vårt fokus. Det skjer samtidig som tilpasninger innen produksjonen står i fokus, sier Braathen til VVS aktuelt.
Likevel er Braathen offensiv på bedriftens vegne
– Målsettingen er å øke omsetningen i Norge med fem prosent i 2012, samt videreutvikle vårt sortiment innen alternativ energi. I tillegg skal vi bruke fem prosent av fortjenesten vår på miljø- og ENØK- tiltak både internt og eksternt, sier han.
Braathen spår en tøff markedssituasjon for bedriften i året som kommer. 

Annen strategi
– Markedssituasjonen er utfordrende, slik situasjonen også har vært i 2011, men også fordi tilpasningene og endringene av produktene skjer stadig raskere. Å ha en tilfredsstillende kvalitetssikring, med økende tempo innen produktlanseringer, er noe av det vi jobber mest med for tiden, sier Braathen.
– Konkurransesituasjonen er stabil. Vi har konkurrenter som utfordrer oss på flere områder, noe som skjerper fokuset vårt. OSO har valgt en annen strategi enn f.eks. CTC og Høiax, siden vi ikke selger varmepumper og annet. Vi skal være uavhengige, og fortsatt være best på konstruksjon og produksjon av rustfrie beredere og varmesentraler, sier Sigurd Braathen til VVS aktuelt.