Det sier to stolte salgsansvarlige i Heidenreich, salgsdirektør VVS, Ole Petter Klavestad og VA- sjef Morten Lerengen, i en pressemelding.
Kraftig vekst
– Vi er strålende fornøyde med den svært positive utvikling i omsetningen, både for april måned isolert og for 1. tertial i år. Dette er en kraftig vekst sammenlignet med samme periode i fjor. Vi er også over våre interne målsetninger både på VVS og VA. Så, til tross for Korona- krisen har vi økt vårt salg, men vi ser samtidig at en fortsatt svekket krone reduserer inntjeningen, sier de to.
– Vi så en liten nedgang i butikkene våre fra midten av mars og til slutten av april. Men det helt utrolige er at vi ikke bare har tatt inn igjen dette, men også øker i butikkene, sammenlignet med samme periode i fjor. Fra logistikk hos oss meldes det også om plukkrekorder om dagen og det er gjerne på høsten vi tidligere har sett dette. Så hos oss er det virkelig full trøkk om dagen, understreker Klavestad.
Med fallende marginer under Korona- krisen, hvorfor står Heidenreich fortsatt på at prisene ikke skal økes før 1. juli?
Samfunnsansvar
– Vi ser at ved å øke prisene pr. 01.05. så kunne vi muligens forbedret våre marginer på kort sikt, men vi mener fortsatt at det viktigste nå er å få fart på markedet. Og da er ikke økning av prisene det riktige. I Heidenreich mener vi at vi nå sammen må ta et viktig samfunnsansvar.
Vår definisjon av samfunnsansvaret er å holde produksjonen i bransjen i gang gjennom hele verdikjeden, også for våre kunder. Å opprettholde prisene vil bidra til dette, og vi vil fortsette å jobbe målrettet sammen med våre leverandører for å finne løsninger, slik at vi unngår prisøkninger utover hva som er inngått i samarbeidsavtalene.
Vi takker samtidig for alle utrolig hyggelige tilbakemeldinger vi har fått fra både kunder og markedet etter at vi gikk ut med informasjon om at vi ikke øker våre priser pr. 1.mai. En takk går også til mange av våre leverandører som støttet oss i denne avgjørelsen, sier Lerengen.
Hva er bakgrunnen for økningen i omsetning, kanskje spesielt under perioden vi har lagt bak oss under Korona- viruset:
Smittereduksjon i første rekke
Klavestad er tydelig på at Heidenreich var raskt ute med å iverksette tiltak utfra anbefalingene fra Helsemyndigheter og fra regjeringen.
– Dette gjorde både ansatte, våre kunder og våre leverandører trygge på at vi satte smittereduksjon i første rekke. Det vi opplevde var at våre kunder fortsatte å komme til våre butikker, og våre ansatte fortsatte å stå på. Det er takket være våre kunder som ikke bare fortsatte å handle hos oss, men faktisk økte sine kjøp hos oss som gjør at vi opplever denne enormt positive utviklingen i omsetningen. Ansatte har stått på og jobbet, sørget for kundeservice og levering av varer. Vi har så langt ikke hatt noen innrapporterte tilfeller av ansatte med Korona- smitte, selv om vi har hatt noe høyere fravær pga karantene og stengte barnehager/ skoler. Men alle har bidratt slik at fravær har blitt dekket av andre, sier han.
Klavestad understreker at bedriftens dyktige leverandører også har stått på og sørget for at vareleveringene inn har gått som normalt.
– På siste salgsdag i april slo vi faktisk til med all-time-high dagsomsetning. Med så dyktige kolleger i alle funksjoner så er det fantastisk å jobbe i Heidenreich om dagen, sier de to avslutningsvis i pressemeldingen.