Til tross av at finanskrisen fortsatt henger i, og setter spor etter seg i bransjen, har oppslutningen om den internasjonale flise- og baderomsutstillingen vært massiv.
176.000 kvadratmeter med utstillingsareale var utsolgt, og 1012 utstillere fra 33 land deltok. Av disse var 263 fra andre land enn Italia. Også de utenlandske besøkende har i stor grad fått øynene opp for Cersaie, og av 83.286 besøk var 24.960 avlagt av besøkende fra utlandet. Dette er en økning på 7,9 prosent i forhold til i fjor. Det var imidlertid noe færre italienere som avla messen et besøk i år, 58.326 innenlandske besøk er en nedgang på 4,25 prosent i forhold til i fjor. Media har også fulgt godt opp, og 715 journalister og fotografer var registrert på årets messe.
Dusjopplevelser
Til gjengjeld vet også de italienske produsentene å vise seg frem for de ulike markedene, og flere av dem VVS aktuelt snakket med, bekreftet at de tenker annerledes når de utvikler produkter beregnet på det vesteuropeiske markedet og produkter myntet på markeder som blir stadig mer interessante og kjøpesterke, som Russland og andre Øst-europeiske markeder og ikke minst Midt-østen. Det gjenspeilet seg også i produktspekteret. Mens store deler av standene var preget av enkle linjer, rene farger og slanke kraner, var andre utstillinger mer preget av mer tradisjonelt inspirerte møbler og armaturer, med eksklusive materialer og forseggjort utforming. Noen valgte å dele utstillingen sin mellom det de vet appellerer til det vestlige markedet, og det som slår an i markedene i øst. Willeroy&Boch er blant dem som har utviklet en egen fliseserie spesielt med tanke på kjøpere i Midt-østen. Eksklusive dusjopplevelser er det imidlertid satset tungt på også i produktene for det vestlige markedet, med sprayer i alle styrker og på alle måter, og ikke minst stor vekt på fargeterapi og luksuriøse tilleggsfunksjoner som musikkspillere hvor man kan legge inn musikk via Bluetooth.