Nyheter

Oppdatert etikk fra VA- og VVS-bransjen

Illustrasjonsbilde / Shutterstock
Illustrasjonsbilde / Shutterstock

Punkt 16 trer i kraft først den 1. januar 2017. Virkeområdet for de fremforhandlede betingelsene i FL-VA/VVS 2016 er all handel med varer mellom medlemmer av organisasjonene nevnt foran.

Komiteen anbefaler at betingelsene legges til grunn også for handel med eller mellom bransjeaktører utenfor ovennevnte organisasjoner. Komitéens medlemmer har valgt ikke å angi konkret hvilke bestemmelser som kan eller ikke kan fravikes ved avtale mellom partene, men heller angi generelt at disse betingelsene gjelder med mindre annet er avtalt.

Det understrekes likevel at partenes representanter har kommet frem til disse betingelsene som en gjennomtenkt helhet, og som resultat av forhandlinger med tilpasning fra begge sider. Det oppfordres derfor til varsomhet med å avtale avvik med mindre dette skyldes konkrete forhold ved det enkelte prosjekt.

– Den individuelle kontrakten vil ikke bli ugyldig i tilfelle partene i det enkelte tilfelle fremforhandler avtalevilkår som avviker fra FL-VA/VVS 2016.
Trykksaken FL-VA/VVS 2016 og 8-BUD 2016 vil bli distribuert til medlemmer av NRF, Rørentreprenørene Norge og VVP, melder VVP, og gjør følgende presiseringer:

▪ De etiske retningslinjene skal sikre at handlinger og kommunikasjon mellom aktørene i verdikjeden er redelig, etisk korrekt og lovlig. De tre aktørene i VA-og VVS-bransjen har i fellesskap utarbeidet etiske retningslinjer for opptreden mellom partene og noen viktige prinsipper for markedsføring. Det er to årsaker til dette.

▪ For det første har det norske lovverket fått skjerpede bestemmelser om korrupsjon og utilbørlig påvirkning som innebærer at det fra 2003 er blitt straffbart å gi og motta utilbørlige ytelser – både i forhold til privat og offentlig ansatte og tillitsvalgte. Senere tids oppslag i media har satt sterk fokus på dette og bør følgelig iakttas i enda sterkere grad i bransjen enn tidligere for derved å ikke ødelegge bransjens omdømme.

▪ For det andre har det vært et ønske fra de aktuelle bransjeforeninger å kanalisere mer av bransjens midler til fellestiltak for å styrke kompetanse, rekruttering og bransjens omdømme – følgelig vil man skjerpe bruken av markedsføringsmidler til rent faglige arrangement samtidig som man har søkt å nedfelle noen fornuftige og rettferdige prinsipper rundt kostnadsfordeling vedrørende annonsering og markedsføring.

Les mer om de 8 BUD for etikk og god samhandling i VA og VVS her

Les mer om FL-VA/VVS 2016 her