Men Enova mener de har sitt på det tørre.
– I september og oktober kjørte Enova en landsomfattende kampanje for vårt gratis rådgivningstilbud via ”Enova Svarer” som bidrar med gode tips vedrørende sparing. Enova Svarer håndterte i 2010 om lag 50.000 henvendelser. I tillegg markedsførte vi våre støtteprogram rettet mot husholdningene, og i en egen kampanje overfor byggenæringen orienterte vi om et fornyet og utvidet tilbud, skriver Enova i en pressemelding.
I tillegg mener de at de var godt synlige i mediebildet og bybildet fra november, da de anbefalte utskifting av vinduer og etterisolering av boligen.
– Fra høsten av har Enova jobbet sammen med Husbanken og Norske Boligbyggerlags Landsforbund (NBBL) om en kampanje rettet mot borettslagene i Norge med informasjon om rehabilitering og energieffektivisering. Denne vinteren og våren arrangerer vi seminarer i Norges seks største byer for styremedlemmer i borettslag som ønsker å vite mer om energisparing. Kursene er fulltegnet, skriver Enova.
Det pågår også aktivt arbeid for å rådgi landets kommuner om hvordan de kan sette sine energi- og klimaplaner ut i handling for å spare penger til andre offentlige formål. det ble arrangert kurs for landets kommuner i 2009 og 2010, og 30 kurs skal avvikles over hele landet i 2011 og 2012.
– Prisen på strøm kan vi ikke gjøre noe med, men Enova jobber året gjennom i tett samarbeid med markedet for å påvirke både til adferdsendring, omlegging til fornybar energi og klokere strømbruk. Nå må også offentlige og private organisasjoner bidra til sparing til det beste for hele landet, skriver Enova.