HeimdalGruppen hadde identifisert 6 merverdier som ville være av betydning for kundene i forbindelse med utbyggingen av passivhusboligene.
– Boligene ville få et positivt energimerke
– Boligene var trykktestet og termografert. Dette gir en dokumentasjon på bygningsmessig kvalitet og krever høy kvalitet på utførelsen.
– Boligene ville ha et lavt energiforbruk og sørge for økonomisk forutsigbarhet for kjøperne
– Boligene ville ha god bokomfort og innredningsfleksibilitet
– Boligeierne kunne fremstå som miljøbevisste ved kjøp av passivhusboliger
– Boligene fremsto som moderne boliger for fremtiden, ville få en verdiøkning og være en trygg investering for boligkjøperne
HeimdalGruppens erfaringer hos boligkundene i kjøpsøyeblikket var at de ikke var spesielt opptatt av boligens energiattest, tetthetskontrollen, bokomfort eller at man fremsto som en miljøbevisst kjøper. Men verdier som lavt energiforbruk som sørget for økonomisk forutsigbarhet for kjøper og at boligen var en god investering var viktig for kundene.
– Det var de tradisjonelle verdiene som beliggenhet, solforhold, utsikt og bomiljø som var de viktigste verdiene for kundene i kjøpsøyeblikket, sier Børge Grønli, prosjektleder for utbyggingen på Granåsen