Nyheter

Perfekt for håndverkeren utenfor byene

Bildet: - En solid og stor bil som er perfekt til krevende og spesielle oppdrag
Bildet: - En solid og stor bil som er perfekt til krevende og spesielle oppdrag

Av Tore Kubberød

Toyota markedsfører selv sin Hilux Cargo som en bil som er spesialbygget og tilpasset det norske markedet, og at den derfor heller ikke selges andre steder.
– Jeg kjører til daglig en VW Caddy på jobben. Siden jeg jobber mye i bysentrum, er en liten og hendig bil perfekt for meg. Men håndverkerfirmaer burde helt klart hatt en bil som Toyota Hilux Cargo stående, for det hender jo at man skal ha med seg litt større last, at veien til jobben er utfordrende, eller at forholdene er vanskelige, sier Mads Mørk.

Litt stor for bykjøring
Teknikeren var mye på landeveien de dagene han testet Toyota Hilux Cargo for VVS Aktuelt.
– Jeg kjørte en del turer mellom Oslo og Sandefjord. Bilen er stor og høy og da blir det naturligvis til at den vingler litt, siden luftmotstanden er høy. Jeg har hatt Nissan Kingcab tidligere, og som ventet liknet Toyotaen på denne, sier han.
Mads Mørk, som tilbringer cirka tre timer i bilen på jobb daglig, har mye godt å si om Toyota Hilux Cargo.
– En stor og solid bil. Du føler deg trygg bak rattet. Jeg er glad i store biler og liker at jeg sitter høyt og at det er skikkelig oversikt. Et pluss er det at man også kan legge setet helt bakover. Men som sagt blir bilen litt stor til småkjøring i bytrafikk, og spesielt hvis man skal parkere i et parkeringshus, mener Mørk.

Fin for elektrikeren
Mørk synes også at bilens lasterom er litt lite sammenliknet med bilens størrelse.
– Lastekapasiteten er veldig bra, men det er litt dårlig plass og vrient å komme til. Siden jeg skulle kjøre kjølemaskiner så ble det litt trangt. Jeg trengte nemlig ikke alle hyllene og skuffene. Men for en elektriker som har masse småting og småverktøy så vil denne innredningen helt sikkert være perfekt.

Kan anbefales
Mads Mørk har vurdert Toyota Hilux Cargo på 12 forskjellige punkter med en skala fra 1 til 10. Gjennomsnittskarakteren ble 7,2.
– Det passer bra i forhold til det inntrykket jeg sitter igjen med. En solid og stor bil som er perfekt til krevende og spesielle oppdrag, hvor en føler seg trygg, som er litt vinglete på motorveien og har et litt lite lasterom sammenliknet med bilens størrelse. Men dette er likevel en bil jeg absolutt kan anbefale, og som ganske sikkert er fin i terreng og snø, sier han.
Toyota lanserte sin første Hilux allerede i 1968. Siden har mer enn 13 millioner eksemplarer rullet ut av samlebåndet.

Tekniker Mads Mørk i Randem & Hübert AS ga Toyota Hilux Cargo følgende karakterer på en skala fra 1-10, der 10 er toppkarakteren:

Plass/komfort: 10

Instrumentering: 8

Lastekapasitet i lasterom: 5

Innlastningshøyde: 4

Størrelse på åpning, bakdør, sidedærer/skyvedører: 6

Mulighet for last på tak/hengerfeste: 9

Mulighet for sikring av last: 7

Stabilitet/krenging: 5

Svingradius: 9

Oversikt fra førerstol/blindsoner/speil: 9

Motorkraft/akselerasjon: 7

Støyisolasjon: 7

Gjennomsnitt. 7,2

Fakta Toyota Hilux Cargo:

Motor: 2,5 liter D-4D (144 hk)

Lengde: 5,26 meter

Bredde: 1,84 meter

Høyde: 2,05 meter

Lengde vareromsgulv: 1800 mm

Bredde vareromsgulv: 1470 mm

Tillatt nyttelast: 422 kg (med reoler på begge sider: 388 kg)

Tillatt taklast: 100 kg