– Vi har benyttet all den kapasiteten vi har tilgjengelig, drøye 36 000 kvadratmeter. Dette er 2000 kvadratmeter mer enn den forrige Nordbygg- messen. Dette genererer drøye 70 millioner kroner i inntekter, sier Söderberg til VVS aktuelt.
Messegeneralen feirer tiårs jubileum i sjefsstolen for Nordbygg, og understreker at dette ikke bare er en messe som skal fokusere på kjøp og salg.
– Vi vil at Nordbygg skal være en møteplass for hele byggebransjen, hvor også tema som berører hvordan vi bygger og hvor vi bygger, blir diskutert. Arkitekturkonkurranser vil blant annet være en viktig del av dette.
Utstillerne kommer fra over 30 land, og nytt av året er for eksempel ”den baltiske paviljongen”.
– Baltikum er et raskt voksende marked, og de benytter nå muligheten til å knytte foretningskontakter her på Nordbygg, sier han.
Messen har dessuten åpnet seg mer mot eiendomsbransjen.
– Vi har fått inn en ny målgruppe, byggherrer og boligbyggelag, noe som gjør denne møteplassen enda sterkere og viktigere, etter min mening, sier Söderberg.
”Hållbart byggande i världsklass” er årets tema for messen. Energieffektivitet og bærekraftige byggeprosesser er stikkord som ikke begrenser seg til festtaler, men som har fått solid fotfeste i bransjen, mener Söderberg.
– Holdbare, energismarte bygg er en tydelig trend, og vi er derfor veldig glade for å ha prosjektet ”Norra Djurgårdsstaden” med som utstillere på Nordbygg. Dette er et svært spennende miljøprosjekt, som her får muligheten til å presentere seg for, og gå i dialog med, andre byggeaktører, sier han.
Prosjektlederen regner med at nærmere 60 000 besøkende vil være innom messen i løpet av disse tre dagene.
– Det er hektiske dager for meg, men samtidig er det lønn for nitidig planlegging. Jeg stortrives med jobben, og byggebransjen er full av kompetente bedrifter og aktører. Jeg tror ikke folk flest skjønner hvilken stor betydning bransjen har, og hvilket samfunnsansvar vi her snakker om, sier en svett, men smilende Peter Söderberg.