Pipelife satser stort på innovasjon og bærekraft

 
Pipelife satser stort på innovasjon og bærekraftBildet: – Dette er en stor milepæl i vår satsing på innovasjon og bærekraft, sier administrerende direktør i Pipelife Norge, Sigmund Aandstad.
En storstilt rebranding av Pipelife Norge staker ut en historisk satsing på innovasjon og bærekraft. Selskapet lanserer allerede neste år fossilfrie rør basert på avfall fra skogindustrien.

Målet er å være klimanøytral i 2050. Bedriften har siden starten i 1969 vært et industrieventyr basert på norsk industriproduksjon. Til sammen har Pipelife nå 250 ansatte fordelt på de tre lokasjonene Surnadal, Stathelle og Ringebu. 90 prosent av alle leveranser her i landet er produsert i rørprodusentens norske fabrikker.

Fornyer selskapet

Selskapet fornyer nå logoen og det visuelle uttrykket i en storstilt rebranding av selskapet. Målet er å befeste sin posisjon i markedet basert på bærekraft, innovasjon, samarbeid og nærhet. De ansatte har stemt frem hvilke av FNs bærekraftsmål bedriften skal satse på, og den nye strategien er forankret fra grasrota og helt opp til konsernledelsen.

Lanserer fossilfrie rør

Ifølge selskapets nye strategi skal Pipelife være klimanøytral i 2050. Selskapet har i flere år jobbet med fossilfrie alternativer og har det siste året hatt et prøveprosjekt i Sverige for å fremstille rør basert på avfall fra skogindustrien. Prosjektet har vært svært vellykket, og det er forventet at selskapet lanserer fossilfrie rør og lavfossilrør allerede i første kvartal i 2021.

– Dette er en stor milepæl i vår satsing på innovasjon og bærekraft, sier administrerende direktør i Pipelife Norge, Sigmund Aandstad.

Vil bruke mer resirkulert plast

Samtidig jobber selskapet med å endre internasjonale standarder for å muliggjøre bruk av mer resirkulert plast i sin rørproduksjon. Pipelife bruker allerede en god del resirkulert plast, men ønsker å øke bruken dramatisk i årene fremover.

– Vi ønsker å bruke mye mer resirkulert materiale inn i vår produksjon. For å kunne bruke mer, må kvaliteten på resirkulert plast bli bedre. Her skjer det en positiv utvikling, blant annet innen materialer basert på kjemisk resirkulert plastavfall. I tillegg må internasjonale standarder endres for å tillate mer bruk av resirkulert i produksjonen, uten at det går på bekostning av kvalitet og levetid på produktet. Her ser vi også positive tendenser. Sirkulærøkonomi har høy prioritet og vil gi oss økt konkurransekraft fremover, sier Aandstad.

Markedet må respondere

Pipelife fikk EPD-er på sine første produkter i 2018. Nå jobber rørprodusenten med utvikling av en EPD produktkalkulator for å kunne regne ut mer prosjektspesifikk EPD. Det gjør de ikke minst for å påvirke norske byggherrer. 80 prosent av Pipelifes produksjon havner hos det offentlige. Rørprodusenten er kritisk til at bærekraft ofte blir tilsidesatt og at det kun er laveste pris som gjelder.

– Utviklingen går alt for sent. Offentlig sektor må snarest begynne å stille krav til miljøhensyn i prosjektene. Miljøparametere vektlegges så langt i skuffende liten grad i anbudsprosessene. Det begrenser seg stort sett til spørsmålet om man har miljødeklarasjon eller ikke. Det holder ikke i fortsettelsen. Vi håper derfor at norske kommuner og andre offentlige byggherrer begynner å etterspørre mer bærekraftige løsninger, også innenfor rør. For vår egen del er vi sikre på at bærekraftige produkter og løsninger er fremtidens viktigste konkurransefortrinn. Suksessen av vår sterke satsing på bærekraft og innovasjon er imidlertid prisgitt mer offensivt tenkende norske myndigheter, sier Pipelife-direktøren.

Verdensrekord i EPDer

Pipelife lagde hele 59 EPDer fra EPD verktøy og sendte disse automatisk over til EPD-Norge. Hele forsendelses prosessen tok mindre enn 10 minutter. Dette setter en ny standard i automatisering og volum som ingen i EPD verden har sett maken til.
- Dette må være verdensrekord, i både antall EPDer levert samtidig og lavt tidsbruk, sier Kåre Yttervik, teknisk KAM hos Pipelife. - Det å utarbeide mange EPDer med bruk av EPD verktøy og automatisk forsendelse av EPDer til EPD-Norge gir en enorm besparelse både i tid og penger. Uten EPD verktøy og automatisering vil det være helt urealistisk å lage så mange EPDer. Pipelife brukte om lag 16 timer for å lage alle 59 EPDer, med tilhørende vedlegg og intern verifisering. Det er faktisk kun 16 minutter pr EPD og dette er kun mulig ved bruk av automatiserte EPD verktøy, sier han.

Regelen - ikke unntaket

Det er det norske selskapet LCA.no som har utviklet EPD verktøyet for Pipelife. Administrerende direktør Trond Edvardsen sier at det er meget stor interesse for, både nasjonalt og internasjonalt for LCA.no sine løsninger.
- Jeg er overbevist om at fremtiden innen miljødokumentasjon generelt og EPD utvikling spesielt er automatisering og digitalisering. EPD-Norge opplever også meget stor interesse både fra norske og utenlandske virksomheter om automatisering av EPD utvikling. Automatisering er fremtiden og er helt nødvendig for å håndtere det økende volum som både i Norge og utlandet og både innen offentlige og private anbud. Miljødokumentasjon blir mer og reglen og ikke unntaket, sier Edvardsen.

Næringslivets behov for å dokumentere miljøprofilen til sine produkter stiger. Markedene etterspør stadig oftere kunnskap om produktenes miljøprestasjoner, ikke bare under bruk, men under hele livssyklusen. Miljødeklarasjonen EPD dekker dette behovet.

Smarte rør skal bidra positivt

Pipelife har så langt brukt flere millioner kroner i satsingen på smarte rørsystemer. Med på laget har de Telenor, NTNU, Innovasjon Norge og andre teknologipartnere. Utviklingsavdelingen Horisont er selskapets fremste spydspiss, både i Norge og internasjonalt, for å utvikle smarte løsninger for rørbransjen som gir oversikt over vannmengder, vannkvalitet og lekkasjer i rør under bakken.

– 30 prosent av vannet som sendes ut i ledningsnettet kommer aldri frem. Det er derfor god bærekraft i å ta bedre vare på vannressursene våre. I tillegg kan overvåking gi et tidlig varsel ved flom og dermed forhindre skader på mennesker og infrastruktur. Sensorikk og digital overvåking er en viktig del av helheten i å tilby bærekraftige løsninger.

Klar for de neste 50

Sigmund Aandstad tok over som administrerende direktør etter Kjell Larsen ved årsskiftet, og har hatt ansvar for prosessen som har ledet frem til ny strategi med et enda sterkere fokus på innovasjon og bærekraft.

– Pipelife har i 50 år jobbet hardt for å trygge våre viktigste ressurser, nemlig å sikre transport og beskyttelse av vann og energi. Vi tenker langsiktig og skal være relevante også de neste 50 årene. Selskapets rebranding gir oss en tydelig retning, hvor vi gjennom satsing på innovasjon og bærekraft finner fremtidens løsninger. Det skal vi gjøre i samarbeid med leverandører, ansatte, kunder og partnere, fortsatt tuftet på norsk produksjon. Det er viktigere enn noen gang, sier Aandstad.

Pipelife-logo før (t.v.) og nå

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår