Det kommer frem av TNS Gallup sitt Energibarometer for første kvartal 2010. Det viser også at de fleste ser frem til den dagen da de kan slippe å tenke på at de skal lese av strømmen.
Positive erfaringer
I 2007 ga Olje- og Energiministeren NVE klarsignal om å starte innføring av automatisk måleravlesning for alle norske strømkunder, og i løpet av den neste femårsperioden skal rundt 2,5 millioner strømmålere skiftes ut med nye og mer avanserte målere. 11 prosent av husstandene har allerede skiftet ut måleren.
– Erfaringene så langt er meget positive. 92 prosent av de som har byttet målere stiller seg positive til den nye løsningen, forteller Eva Fosby Livgard, som er avdelingsleder i TNS Gallup og ansvarlig for energibarometeret, i en pressemelding.
– Dette er uttrykk for at de er fornøyde og at løsningen fungerer tilfredsstillende for forbrukerne.
Elvip’en
TNS Gallups målinger viser også at mer enn 80 prosent av kundene rapporterer målerverdier hver gang eller nesten hver gang de får beskjed om det fra nettselskapet.
– Overraskende nok finner vi at 30 prosent leser av måleren oftere enn de må, forteller Livgard.
Blant disse finner man en stor gruppe eldre.
– Vi tror at det kan ha sammenheng med at mange i denne alderskategorien kan huske elvip’en. Dette var en spesiell måler mange hadde plassert på kjøkkenet, og familien kunne følge med på strømforbruket. Da elvip’en ble borte fortsatte mange å følge med på strømmåleren, sier hun.
Vil ikke betale
NVE har anslått at innføringen av toveiskommunikasjon vil ha en kostnadsramme på rundt 4,5 milliarder kroner, og foreløpig er det usikkert hva det vil ha å si for den enkelte strømkunden. TNS Gallup har presentert strømkundene en løsning der de må betale 150 kroner per år over en ti års periode.
– Selv om betalingsvilligheten er svakt økende over tid, er det allikevel ikke mer enn 33 prosent av strømkundene som er villige til å betale, forklarer Livgard.
De fleste begrunner manglende betalingsvillighet med at den nye løsningen først og fremst vil effektivisere nettselskapets arbeid og at den derfor ikke bør koste noe for forbrukerne.