Nyheter

Regelverk skaper lovbrytere

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde
16.11.11: Vanskelig regelverk gjør norske yrkesbilbrukere til lovbrytere. Tall den norske kjørebokprodusenten ABAX har hentet inn viser at nesten 60 prosent kjører ulovlig ved å unnlate å innrapportere privat kjøring med yrkesbil til skattemyndighetene.
Dersom man benytter en yrkesbil privat skal dette innrapporteres til skattemyndighetene som privat fordel. Tall ABAX har hentet inn viser at dette i liten grad etterleves, og at regelverket er lite kjent. Mange bedrifter er frustrert.

– Bedriftsledere opplever at ikke en gang revisor forstår regelverket. Da blir det vanskelig å holde seg på riktig side av loven, sier Bjørn Erik Helgeland, daglig leder i ABAX.

Helgeland synes det er synd at yrkesbilbrukere blir skattejuksere, men skylder på lovverket. Han tror ikke folk ønsker å bryte loven.

– Det vil alltid være noen som prøver å snyte på skatten, men så mye som 60 prosent på landsbasis er det helt sikkert ikke. De tradisjonelle kjørebøkene er tungvinte og tidkrevende å føre, og de koster både bileier og bilbruker mye tid og penger. I tillegg er det uklart hva som skal føres, sier Helgeland.

Skattemyndighetene har trappet opp jakten på feilrapportering av yrkesbilbruk. Per i dag er det kun ca. 20 prosent av yrkesbilene som benytter elektronisk kjørebok. Ved kontroll er det bilfører og bileier som har bevisbyrden. Det betyr at dersom man ikke kan gjøre rede for all bilbruk kan dette lede til straffeskatt.

Flere har tatt til orde for elektroniske kjørebøker som er en liten sender som registrerer bilens bevegelser. Enheten veier i underkant av 300 gram, er enkel å montere og bruker GPS og mobilnettet for å registrere kjøringen. Helgeland er overbevist om at det blir standarden i fremtiden.

– Elektronisk kjørebok er ikke en morsom dings til bilen, det er morgendagens standard for rapportering. Det kommer stadig nye aktører på markedet og teknologien blir bare bedre og bedre. Vi ønsker å gjøre det så enkelt som mulig for yrkesbilbrukere å følge loven, sier Helgeland.

Slik regelverket er formulert har skatteyter (både bedrift og ansatt) behov for å dokumentere at bilen ikke benyttes privat.

– Om man ikke har dokumentasjon er man i realiteten rettsløs dersom myndighetene mener at bilen har vært benyttet privat, sier Helgeland.