Av Jan Eirik Schiøtz
I tillegg til bedriftenes egenkontroll skal kommunene utføre tilsyn av bedrifter som har fått godkjent en eller annen form for ansvarsrett. VVS aktuelt har hatt en samtale med Gustav Pillgram Larsen i Statens bygningstekniske etat (BE) om myndighetenes erfaringer og planer for fremtiden. Pillgram Larsen har vært og er en svært sentral person i myndighetenes arbeid med å redusere byggeskader. Alle ledd i kontroll og tilsynskjeden må fungere. BEs oppgave er i hovedsak å få det offentlige tilsynsapparatet til å virke etter hensikten. I dette arbeidet behandler vi om lag 1.000 til 1.500 rapporter årlig fra kommunenes byggesaksavdelinger. En undersøkelse vi utførte for noen år siden viste da at omlag femti prosent utførte tilsyn. Året etter var andelen økt til 75 prosent. Denne utviklingen var svært gledelig sier Pillgram Larsen, men det er svært stor variasjon i omfanget av kommunenes tilsynsarbeid. Gjennomsnittlig ble det utført tilsyn i ti prosent av alle saker. Stavanger utmerket seg med å kontrollere en tredjedel av alle saker, mens Oslo kun førte tilsyn i tre prosent av byggesakene.
Ressursmangel
En rekke kommuner klager over at de ikke har kapasitet til å utføre tilsyn i det omfanget som er ønskelig.
– Det forstår vi, sier Pillgram Larsen.
– Bransjen har i lengre tid hatt knapphet på fagfolk og kommunene taper i kampen om få tak i kvalifisert personell. Et annet argument vi møter er at det er mangel på økonomiske ressurser til tilsynsarbeidet. Dette argumentet har vi ikke forståelse for. Manglende finansieringsmuligheter skyldes i stor utstrekning at de muligheter som regelverket gir for å ta gebyr ikke benyttes godt nok.
– Vi sentralt i BE må selvsagt følge opp de rapportene som sendes inn fra kommunenes tilsyn. På grunn av stort arbeidspress i flere ledd i det offentlige kan det ta tid fra kommunene avdekker feil og mangler til vi sentralt får behandlet saken. Erfaringen vår er at i en lang rekke saker har firmaene det gjelder rettet opp feilene innen vi rekker å ta tak i rapportene. Dette forholdet er vi fornøyd med og viser at feil ofte skyldes manglende bemanning eller misforståelse og ikke ønske om å bryte regelverket.
Hele saken kan du lese i VVS aktuelt nr 6
Ønsker du abonnement? Ta kontakt på mail info@linc.no