Nyheter

Rekordmange vil bli RIF’er

Bildet: Fagsjef i RIF
Bildet: Fagsjef i RIF
21.02.11: Mer enn dobbelt så mange som vanlig har søkt om å bli RIF-godkjent rådgiver. At Rådgivende Ingeniørers Forening er blitt mer synlig utad kan være en av grunnene til den økte pågangen.
Av Birgitte Henriksen

– På sist møte i RIFs Godkjenningsråd behandlet vi 27 nye søknader om å bli RIF godkjent rådgiver og det er allerede 7 til som har meldt sin interesse. Dette er mer enn dobbelt så mange som vanlig, sier RIFs fagsjef Kristin Haaland i en pressemelding.

Av 7800 ansatte i RIFs 246 medlemsfirmaer er 1346 stykker RIF godkjent. RIF-firmaene melder selv inn aktuelle kandidater, og søknadene behandles av organisasjonens godkjenningsråd seks til åtte ganger i året. Normalt ligger tallet på rundt 10 per møte, så Haaland synes det er en gledelig rekord med 27 kandidater på en gang. Hun tror noe av grunnen til den økte interessen er at RIF er blitt mer synlig blant annet gjennom rapporten State of the Nation og andre aktuelle saker som organisasjonen uttaler seg om.  
– For å kunne bli RIFgodkjent stilles det strenge krav til formell kompetanse, praktisk erfaring og kommunikasjonsevner. Kandidatene må også kunne vise til kundereferanser som bekrefter samarbeidsevne og evne til å være andres rådgiver, forteller hun. 

Av de 27 søknadene som ble behandlet på møtet i Godkjenningsrådet sist uke ble 20 søkere godkjent. De syv søknadene som ikke ble behandlet skyldtes at tiden ikke strakk til, og rådet skal derfor ha et nytt møte ganske snart.

– De som kommer gjennom nåløyet får rett til å benytte MRIF på visittkortet sitt, og firmaene våre er pålagt å ha et visst antall RIF godkjente rådgivere for å kunne være medlem av RIF, sier Haaland.
– RIF har som en del av strategien sin å øke kjennskap til og statusen for godkjenningsordningen sin. Det er i dag strenge krav for å kunne bli RIF godkjent rådgiver. MRIF – tittelen borger for kunnskap og kvalitet og gir de som kjøper rådgivertjenester en trygghet. Samtidig ser vi at dette ikke er så godt kjent blant kundene våre som vi kunne ønsket. Her har vi en jobb å gjøre, avslutter Haaland.