Lagarbeid ligger bak
Konsernsjef Øyvind Tørlen gleder seg over et 2017 som har vært preget av jevnt, godt salg kombinert med noen store og banebrytende kontrakter i nye, spennende markeder.
– Først må jeg få si at rekordresultatet vårt på 69 millioner kroner er en konsekvens av lagarbeid. Vi har dyktige ansatte i alle ledd og samarbeidspartnere verden over. Det er disse som har gjort det mulig. Uten alle leddene fungerer ikke kjeden, og jeg er priviligert som får jobbe med alle disse flinke menneskene. I tillegg har vi mange kundegrupper med varierende behov rundt om i verden, men i hovedsak leverer vi nøyaktig den samme vakuumteknologien til alle disse kundene. Det gjør at vakuumpumpene våre kan drive ett enkelt toalett i en hytte på fjellet, like godt som de driver 3.000 toaletter ombord på en cruisebåt. Vi skalerer bare pumpene opp eller ned. Dette gir selvsagt gode synergieffekter i alt fra produktutvikling og teknisk avdeling, via produksjonslinjen, til ettermarked og service, sier Tørlen.
Ettermarkedet fremdeles størst
Og nettopp når det gjelder ettermarkedet for reservedeler og servicearbeid, viser regnskapet tydelig at dette området fremdeles gir størst omsetning for Jets.
– Vi har solgt vakuumtoalettsystemer i over 30 år, så ettermarkedet for eksisterende kunder er derfor stort. Og det vokser seg selvsagt større for hvert eneste nye anlegg vi leverer. Foreløpig er det skipskunder som utgjør størstedelen av ettermarkedet, men dette vil snu litt mer mot land etterhvert. Det skyldes at vi har fått så mange bein å stå på i ulike markeder, og ikke leverer bare til skipsindustrien lenger, opplyser Tørlen.
Omstilling ga vekst
For Jets ble ikke like hardt rammet som mange andre utstyrsleverandører da nedgangen i olje og offshore slo innover leverandørindustrien med full tyngde for noen år siden. Dette skyldes at selskapet gjennom flere år hadde lykkes med å komme seg inn på andre markeder enn skipsindustrien, med vakuumteknologien sin.
– Litt forenklet kan vi si at vi opplevde en utflating av veksten vår, da krisen kom til maritim næring. Vi hadde da en økning på cirka 20% årlig i nysalg til kunder på land, i form av mobile toalettløsninger, kondenstransport for butikker, vannsparende toaletter til kommersielle og offentlige bygg, samt toaletter og renseanlegg til hytter, for å nevne noe. Denne veksten klarte nesten å ta unna for svikten fra maritim side. Vi skylder en stor takk til de som turde å ta stegene inn på disse nye markedene for flere år siden. De stegene var med å legge grunnlaget for rekordresultatet vi ser nå, konkluderer Øyvind Tørlen.