Kick-off for Rød Løper-prosjektet ble arrangert på Heidenreich’ hovedkontor i Oslo tirsdag 14. september, og i løpet av høsten skal flere slike møter bli avholdt rundt om i landet. Nærmere bestemt i Bergen,Trondheim, Kristiansand, Stavanger, Skien og Tromsø.
– Rød Løper har til hensikt å utvikle kompetansen hos kvinnelige ansatte i bransjen vår, under mottoet «Kompetanseprosjekt for og av jenter i bransjen»; med tillegget «Og for spesielt heldige gutter.», skriver Heidenreich i en pressemelding til VVS aktuelt.
Jenter faller utenfor
– Det er som oftest de samme menneskene som representerer firmaene hver gang det skjer noe utenfor huset; både når det gjelder samlinger, reiser, messer og opplæring, forteller initiativtager produktsjef sanitær Kari Setsaas hos Heidenreich.
– Noen faller bestandig utenfor, og dette rammer ofte jentene i bransjen vår. De står i butikk eller jobber med prosjekter og administrasjon, de har gjerne kontakt med leverandører og grossister, men har kanskje aldri møtt dem ansikt til ansikt.
Kompetanse og nettverkbygging
Gjennom Rød Løper-prosjektet ønsker Heidenreich å gjøre noe med dette.
– Vi har skapt et forum hvor jentene i bransjen får mulighet til å møte leverandørene og oss, sier Setsaas.
– De får også øket kompetansen sin, treffe andre innenfor bransjen, utvide sin bekjentskapskrets og bygge relasjoner. Rød Løper-møtene skal inneholde seriøst faglig innhold, både teori og praksis; men det skal være med et glimt i øyet.
Facebook og nettverksbygging
Ideen ble først luftet for Armaturjonsson, Gustavsberg og Oras, og de tente på den tvert.
– Sammen med oss i Heidenreich står de som arrangører av høstens Rød Løper-møter, sier hun.
Etter at alle møtene er gjennomført, vil hele prosjektet bli evaluert og videre utvikling besluttet. Men allerede nå foreligger planene om å gjøre Rød Løper til et årlig arrangement.
Som en spin-off på Rød Løper, har Setsaas nylig opprettet gruppen ”VVS jentene” på Facebook.
– Her skal vi legge til rette for at jenter i bransjen skal bygge relasjoner og utvikle nettverk, sier hun.
– Dette blir også et utmerket sted å holde kontakt med hverandre mellom Rød Løper-samlingene.
Bare for jenter?
– De spesielt heldige guttene i mottoet vårt er representantene for leverandørene våre. Forøvrig er Rød Løper forumet kun åpent for jenter i bransjen. Foreløpig, avslutter Kari Setsaas.