Bildet: Nytt eksempel på dårlig arbeid fra en NRL-bedrift, denne gang NVS i Oslo.
Av Odd Borgestrand
Norske Rørleggerbedrifters Landsforening (NRL) går aktivt ut med rådgivning for å hjelpe skeptiske forbrukere, og forteller at medlemsbedriftene i NRL har et bransjetilpasset kvalitetssikringssystem. Dette skal sikre at arbeidet blir utført mest mulig riktig første gang – for derved å unngå reklamasjoner i ettertid.
-Våre medlemmer må lære seg dialog, sier teknisk direktør i NRL, Ole Larmerud.
Rørleggermester Espen Henriksen AS i Drammen er en NRL-bedrift, men husbyggerne Monica og Tommie Buschmann i Drøbak angrer bittert på at de engasjerte firmaet etter anbefaling av Drammens Hus & Hytter AS.
Bildet: Monica Buscmann er kommet til enighet med sin rørlegger, men vil aldri glemme de mange vanskelige dagene under bygging av nytt hus i Drøbak.
Etter at VVS aktuelt i forrige måned gikk inn i saken er partene nå kommet til enighet, og rørleggerfirmaet vil foreta de utbedringer som er nødvendig.
Rørleggermester Espen Henriksen AS skal ta full gjennomgang av sine arbeider, og begge parter er nå enig om at saken må avsluttes.
Ett vesentlig punkt som Tommie og Monica Buschmann understreker er hvor viktig det er å ha skriftlige avtaler.
-Ved å ha avtaler og skriftlige tilbud kan både rørlegger og kunde sikre seg mot misforståelser, mener Tommie Buschmann. Han mener hele saken understreker hvor viktig det er med skriftlige avtaler. – Dette er dessverre et eksempel på hvor galt det kan gå når rørleggerfirmaet ikke forholder oss til skriftlig korrespondanse men heller velger muntlig kontakt på telefon i de fleste tilfeller, konkluderer han.
Daglig leder hos Rørleggermester Espen Henriksen AS, Margaret Henriksen uttrykker glede over at partene nå er kommet til enighet.–Vi retter våre feil, og det er viktig å få med, sier hun.
Hele reportasjen kan du lese i neste nummer av VVS aktuelt.