Varme og energi

Rørleggere og rørsystemer må også fornyes

Bildet: Et typisk eksempel på ventilhavari på grunn av korrosjon i anlegget. Her er det et anlegg som ikke har hatt tilsyn på mange år. Ventiler
Bildet: Et typisk eksempel på ventilhavari på grunn av korrosjon i anlegget. Her er det et anlegg som ikke har hatt tilsyn på mange år. Ventiler
13.02.13: Rørleggere som klager på konkurransen fra byggvarehusene har glemt sitt største fortrinn, nemlig kombinasjon av fagkunnskap og det rette salgsmodus. Det mener daglig leder i CIM Norge, Sture Ombler, som mener norske rørleggere ikke utnytter et marked som roper på faglig assistanse. Norske rørleggere må rett og slett fornyes.
Av Odd Borgestrand 

– Det finnes ikke noe verre enn å pådra seg reklamasjoner. Uansett hvor flink man er i å rydde opp sitter kundene igjen med dårlig inntrykk. Mange velger å sette inn ny en varmepumpe i et vannbårent system. Fyrkjelen er på vei ut, mens varmepumpe er kommet for å bli. Forbrukeren har kanskje et bygg som er 15-30 år gammelt og har fått tilbud om ny varmepumpe. Rørleggeren setter inn den nye varmepumpen og påfører seg selv og kunden en rekke problemer fra første dag. 

Latente problemer
Daglig leder i CIM Norge og Fernox-forhandler Sture Ombler mener rørleggerne må se potensialet i vannbehandling med rensing og beskyttelse av rørsystemer.
I gamle rørsystemer er det en rekke latente problemer med korrosjon, slag, rust og urenheter.   Man kan ikke bare fylle opp med nytt vann i det gamle systemet. Mye møkk kjøres inn i det nye apparatet fordi rørleggeren dropper skikkelig rensing. Det skal aldri monteres nytt utstyr i gammelt rør uten at rørene renses på forhånd, understreker Sture Ombler. 

Priser seg ikke ut
Rørleggeren vil hevde at han priser seg ut dersom han implementerer vannbehandlingen i tilbudet.
– Mitt råd er da å gi kunden to separate tilbud. Det første tilbudet går på monteringen av varmepumpe og det andre tilbudet går på vannbehandling, rense systemet før varmepumpen installeres og beskyttelse av systemet etterpå. Dette bør begrunnes og anbefales. Med dette valget vil kunden forstå at rørleggeren er seriøs, sier Ombler videre.
– En rørlegger som bare monterer en ny varmepumpe uten å fortelle sin kunde at det kan gå kort tid før den nye varmepumpa kan få driftsproblemer er ingen seriøs rørlegger, mener Sture Ombler.

Sløv rørlegger
Med et renset og beskyttet system vil man også få en fornøyd kunde. Det finnes ikke bedre reklame enn fornøyde kunder, og det finnes ikke dårligere omdømme enn misfornøyde kunder som føler seg lurt fordi en kostbar varmepumpe svikter eller havarerer etter bare noen måneders drift. Og det er ikke produsentens eller leverandørens feil, men utelukkende en sløv rørlegger som ikke har forstått verdien av å gi sine kunder faglig veiledning, sier den frittalende CIM Norge-lederen. 

Ut av vinduet
Det handler også om en kraftig innsparing av energikostnader. Med et renset og beskyttet rørsystem vil effekten holde seg på et høyt nivå.
– Vi har foretatt målinger som viser at radiatorer og varmepumper yter om lag 30 prosent av det optimale, takket være møkkete rørsystemer. Kunden kaster penger rett ut av vinduet.
Det er i dårlige tider vi ønsker å spare på energikostnader. Vi ønsker en optimalisering av varme- eller kjølesystemer, fortsetter Ombler.

– Du sier dette fordi du forhandler vannbehandlingsprodukter?

– Ja, men det er bevist at vannbehandlingsprodukter som eksempelvis Fernox sparer folk for store kostnader i det lange løp. Derfor er jeg frimodig på dette området. Jeg vet at det jeg sier tjener til forbrukernes beste, og dermed også til den enkelte rørleggers beste.

– Hvorfor kritiserer du da rørleggerne?

– Jeg tar ikke alle rørleggere over en og samme kam. Jeg vil oppmuntre rørleggere til å benytte sin faglige kompetanse til et salgsfremmende framstøt.

Serviceavtaler
Jeg er opptatt av at rørleggere ikke skal bruke tid på reklamasjoner. Rørleggeren må sette seg inn i vannbårne systemer. Mange rørleggere tror at det holder å skifte vann i rørsystemene, men så enkelt er det dessverre ikke. Man fjerner ikke rust og urenheter bare ved å skifte vann. Urenheter og rust henger igjen, bak ventilene, inne i radiatorene, på innsiden av rørene. Dette må renses og beskyttes for framtidig bruk. Med de rette vannbehandlingsproduktene vil man ha et problemfritt anlegg de neste fem årene. En oppegående rørlegger bør inngå serviceavtale der han gjør avtale om å komme innom hvert andre år.

– Enhver bileier sørger for service på sin bil minst en gang i året, men når det kommer til vannbåren varme er det enkelte som tror at det vil holde i 30 år uten tilsyn. Det blir for dumt, sier en oppgitt Sture Ombler.

Hvor store kostnader snakker vi egentlig om?

– Den største investering for bransjen er faktisk kompetanseheving av rørleggeren. Investeringen er svært lav. En rørlegger får et nytt arbeidsområde, han får økt kompetanse innen sitt fagfelt, og han vil opparbeide seg et langt bedre rykte enn det rørleggere generelt har i dag. Enhver villaeier vog gårdeier har behov for en dyktig rørlegger, sier Ombler til slutt.