Av Bjørn Laberg
Purus er markedsledende innen sluk, og særlig innen det stadig voksende segmentet designsluk. Purus er en del av BLS Industries, med produksjon og utvikling i Sverige.
Bærekraft – ikke noe «buzzword»
– Miljø og bærekraft er noe som ligger i vårt DNA. Vi er en «kortreist» produsent, siden all vår produksjon foregår her i Skandinavia. Ved å holde produksjonen lokalt, har vi samtidig god kontroll på at vi opererer etter gjeldende regler, forskrifter og miljøstandarder, sier Rebeck Spånberg.
Eksempelvis gjenvinnes overskuddsmateriale fra produksjonen. Rustfritt stål smeltes om til nytt råmateriale og ulike polymerrester blir resirkulert til nytt plastgranulat.
– Ved fabrikken vår i Ystad har dessuten satset tungt innen fornybar energi. I fjor monterte vi det som ble Ystads største takanlegg med solceller. Her sørger 1216 solcellepaneler på til sammen 498 kW for å levere cirka en femtedel av det totale årsforbruket ved fabrikken. Bærekraft er absolutt ikke bare et «buzzword» vi slenger rundt oss med, understreker Spånberg.
– Hvordan ser markedet med Purus-øyne?
– Vi er forsiktige optimister på byggebransjens vegne. Vi tror bunnen nå er nådd, og at pilene peker sakte og gradvis oppover igjen. Vi er i den heldige situasjon at vi leverer slukløsninger til både nybygg og ROT-markedet. For Purus utgjør faktisk ROT-markedet den største delen av vår omsetning. I tillegg har vi andre spennende markedssegmenter som for eksempel industrisluk og kjøkkenløsninger i rustfritt stål. Vi har også satset på utvikling av avvanningssystemer på tak, så du kan trygt si at Purus har flere ben å stå på, sier Brøndum Knudsen.
Viktig å involvere rørleggeren
Rebecka Spånberg og Søren Brøndum Knudsen kan ikke få understreket nok viktigheten av å involvere nettopp rørleggeren.
– Det er kort vei mellom ide og produksjon. Alle våre slukprodukter er basert på hva bransjen etterspør av løsninger. Det dreier seg i hovedsak om tre ting; Å få ned monteringstiden, riktig montasje første gang og at det er en sikker installasjon, sier Brøndum Knudsen.
– Det er kjempespennende å kunne invitere inn rørleggere når vi er i produktutviklingsfasen. De kommer alltid med nyttige innspill og detaljer, som ingeniørene våre kanskje hadde misset på designkontoret, smiler Spånberg.
Selvtillit og produktkunnskap
– Rørleggeren er nummer én! Undersøkelser viser at tilliten til rørleggeren hos forbrukeren er skyhøy. Kunden stoler på faget og de produktanbefalingene som gis. Vi i Purus jobber derfor hele tiden med å bygge selvtillit og produktkunnskap hos rørleggerbransjen. Denne bransjen har virkelig tatt sjumilssteg de siste årene. Profesjonaliteten og kompetansen er svært høy, og de leverer bad som forbrukeren vil ha. For oss som har designsluk som spesialitet, er det dessuten gledelig at de største baderomsbyggerne tilbyr designsluk som standard, siden kunden faktisk forventer det! avslutter Søren Brøndum Knudsen.