Sanitær

Rørleggeren verdsetter service

I Sandnessjøen ledes servicesenteret av Liss Rønning, som selv har bakgrunn fra dagligvarehandelen. Nå tar hun over som koordinator for sentrene i Nordland.

– Når rørleggerne komme inn hos oss skal de få den oppmerksomheten de fortjener. Det er de som er kundene, og vi er der for dem, sier Liss Rønning.

Hun mener det handler om både høflighet og service.
– Vi sier selvsagt hei når noen kommer inn, og tilbyr dem hjelp om det er noe.

Brødrene Dahl har i dag 13 koordinatorer fordelt på 11 regioner.
– Koordinatorene har ansvar for å få alle våre sentere til å bli attraktive for rørleggeren. De får jevnlig oppfølging og treffes i en egen gruppe for å utveksle ideer og erfaringer, forteller Pål Tønnesen, leder for servicesentre i Brødrene Dahl.

Rørleggerne ønsker service
At god service blir verdsatt bekreftes også av Brødrene Dahls egen undersøkelse blant kundene i VVS Fagmann. Aller viktigst for kundene er at Brødrene Dahl kjenner dem.

– Dette er viktig for oss både i servicesentrene og på nett. Våre kunder skal vite at vi kjenner dem og at de blir sett hver gang de er innom. Hele åtte av ti rørleggere oppgir dette som grunn til at de handler hos oss, forteller Pål Tønnesen.

De to neste verdiene rørleggerne oppgir er enkelhet og logistikk.
– Det skal være enkelt å handle hos Brødrene Dahl. I servicesentrene handler det mye om effektiv vareplassering og bugnende hyller. Tre av fire VVS Fagmenn sier det er enkelt å handle hos Brødrene Dahl, hevder Tønnesen.

Det er spesielt på dette området han berømmer Liss Rønning og avdelingen i Sandnessjøen.
– Når man kommer inn i senteret, fremstår det alltid som rent, ryddig og oversiktlig. Da er det lett å finne fram og hyggelig å handle der, sier Tønnesen.

– Vi må stå på for kundene
Et typisk servicesenter har en håndfull ansatte. I Sandnessjøen er de to i butikken, og fem totalt. Innimellom må alle trå til. – I perioder er det veldig hektisk her. Da stiller både selgere og lagermedarbeider opp og bidrar. Vi skal jo være her og hjelpe dem som trenger det, forteller Liss Rønning i Sandnessjøen.

Men viktigst av alt er en butikk som ser ryddig ut.
– Når det er orden, og alt er godt merket, da finner flere fram selv. Det er bra både for oss og dem, sier Rønning.

Hennes mantra er at servicesentrene er butikker, ikke lager.
– Varene våre skal stå utstilt og være lette å velge. Det er bra for rørleggerne og dermed er det bra for oss, sier Rønning.

Hun har jobbet i fem år i Brødrene Dahl, og forteller om hyggelige tilbakemeldinger fra kundene.
– Vi forsøker å gi det lille ekstra. Hvis noen er i knipe på kvelden prøver vi å åpne senteret for dem. Vi forsøker å strekke oss litt ekstra. Det er viktig at kundene opplever at vi stiller opp for dem, når de stiller opp for sine kunder, sier Rønning.

Netthandel og logistikk
Selv om servicesentrene er viktig for Brødrene Dahl, ser de at nettet tar over mer av aktiviteten.

– Vi ser at stadig flere kombinerer besøk i servicesenteret og handel på nett. Vi skal være best på service begge steder, forteller Pål Tønnesen.

Han trekker fram logistikken som det viktigste i tiden framover.
– Om du handler på nett eller bestiller i servicesenter, så er tiden som går fra du bestiller til du har varene med deg ut til kunden helt avgjørende. Hos oss kan du bestille en dag, og ha varene neste dag takket være et svært moderne sentrallager, kombinert med servicesenter over hele landet. Dermed blir det lite ventetid, og raskere leveranser for rørleggerne, avslutter han.