Frankfurt AM-PMs idè er å levere et komplett baderom til sine forhandlere. Her handler det om alt fra toalett, bad, dusj, armaturer, baderomsmøbler og annet tilbehør som naturlig hører hjemme i et bad. Selskapet har utviklet ni forskjellige serier, beregnet fra byggemarked og opp til luksusmarkedet. Selskapet har egne designere som ”syr sammen” et totalt baderom i hver enkelt serie. Dette er en ny måte å tenke på fra den russiske leverandøren, som i går markerte starten på en formidabel satsing i Tyskland. Under lanseringen ble det ikke spart på noe som helst, og firmaet forærerte til og med en statue i bronse til ISH og Frankfurt by.
Lanseringen
har vært nøye planlagt, og da selskapet rullet ut hele sitt sortiment under ISH messa i går var også ledende tyske og russiske politikere næringspolitikere tilstede.
Russeren Leonid Kasanov har bygget opp et sterkt firma gjennom de siste 10 årene, og har begynt på sitt eget hjemmemarked. Nå er det Europa som står for tur, og da var det naturlig å benytte ISH som en døråpner, sier markedsdirektør Lindgreen. Han er godt fornøyd med de samtaler som allerede er gjennomført med sin norske kontakt.
VVS aktuelt møtte leverandøren på ISH i dag, men han ønsker ikke å stå fram før kontrakten er undertegnet i løpet av kort tid.
Inn på det norske markedet
Eksportsjef Olaf Dall Lindgreen, bekrefter overfor VVS aktuelt at det norske markedet er interessant fordi selskapet kommer med et helt nytt konsept der både forhandlere og kunder kan få en samlet pakke i ulike priskategorier. Dermed blir det en helhet over bademiljøet, og man slipper å søke seg gjennom et utall av leverandører og kataloger.
–Vi designer alt som hører hjemme i et baderom, og det er vi som eier designet og produksjonsutstyret. Her er det snakk om produksjonssteder blant annet i Italia og Tyrkia. Vi har en sterk design-gruppe, understreker Lindgreen. De produktene som nå utvikles er for nord- og mellom-Europa, og vi ser spesielt mot det skandinaviske markedet, sier Lindgreen. Selv om AM-PM vil markedsføre ulike totalpakker skal det enkelte produkt være så sterkt at det kan stå på ”egne ben”. Det er ikke alle kunder som skal ha et komplett baderom, og da skal de enkelt få tilgang til elementer i de ulike serier som vi skal tilby i markedet, forklarer han.
–Alt som lanseres i det norske marked skal SINTEF-godkjennes, understrekes Lindgreen. Det som godkjennelsei Norge er også en sterk godkjenning for det russiske markedet, mener han.
Kontraktsforhandlingene med den norske agenten tror han vil være gjennomført i god tid før sommerferien, og det vil bli en frittstående agent uten kjede- eller bestemt grossistilknytning. Et nytt konsept betyr også nye løsninger for markedet, mener Lindgreen.