Med ny terminal vil kapasiteten kunne økes fra 23 til 28 millioner passasjerer.
– Vi er veldig glad for konsesjonen og for at søknaden er godkjent, men dette skal nå gjennom OSL og Avinor sitt styre, sier informasjonssjef Jo Kobro ved OSL til avisen.
Selv om samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa har gitt grønt lys, må saken opp i styrene i OSL og Avinor. Kobro vil ikke forskuttere noe, men sier samtidig at det var godkjennelsen fra Samferdselsdepartementet som var det største usikkerhetsmomentet. Han mener at en slik utvidelse vil bety mye både for flyplassen og hele flyplassnettet i Norge.
Både OSL og Avinor vil innkalle til ekstraordinært styremøte rett over nyttår. Dersom utbyggingen blir godkjent, vil arbeidet starte umiddelbart.
Samferdselsdepartementet mener også at driften av Gardermoen er med på å opprettholde driften på de andre 46 flyplassene i landet.
– Hvis vi ikke hadde lagt til rette for dette, ville Gardermoen i løpet av få år måttet avvise både fly og passasjerer sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa til VG.
Prislappen på utbyggingen vil ligge på mellom syv og åtte milliarder.
Illustrasjonene er hentet fra Forprosjektet som ble vedtatt i februar 2010. Det endelige uttrykket vil mest sannsynlig bli noe annerledes.