Sanitær

Samme produkt – dobbel pris

31.01.08: Comfort-kjedens kampanjepris på Raindance Air-showerpipe fra den tyske produsenten Hansgrohe har i lengre tid vært 7.790,- kroner. Veiledende utsalgspris er satt til 11.879,- kroner. Det samme settet kan du bestille fra Danmark til den nette pris av 4.838,- danske kroner.



Av Odd Borgestrand 


(Oppdatert versjon:)Markedssjef i Hansgrohe AS, Tor Strand Jacobsen, har problemer med å forklare hvorfor prisforskjellen på det tyske produktet er så stor mellom Norge og Danmark. Produktene er nøyaktig de samme, men kundene i Norge må altså betale et tillegg på 50 prosent sammenlignet med prisen fra en dansk nettbutikk. Her er det med andre ord noen ledd som tjener mer i Norge enn i Danmark.  Et annetmoment kan være at den danske nettbutikken bruker dette produktet som en lokkevare med svært begrenset omfang. Jacobsen har etter at vi brakte saken første gang, fått flere reaksjoner på vårt oppslag. Han understreker at Hansgrohe har de samme betingelser ut til sine grossister. Om en av grossistene kjører en kampanje og reduserer sitt påslag ved større volum er også noe som ofte forekommer.

Klassisk eksempel

Dette er et klassisk eksempel på hva som skjer i vår bransje, innrømmer Jacobsen.
Det er ingen tvil om at nettbutikker dumper prisene, men jeg tror ikke at de tjener spesielt mye på dette. Det handler imidlertid om tilgjengelighet og volum, og i Norge har også Comfort kjeden startet sin egen nettbutikk, dog uten samme rabatt som i Danmark.


– Vi ser at norske forbrukere også er blitt mer kritiske, og jeg forstår at det kommer reaksjoner. Dette handler om flere faktorer. Den viktigste faktoren er at noen er villig til å dumpe priser for å selge andre produkter.


Gjennomsiktig bransje

-Bransjen er blitt temmelig gjennomsiktig på det nordiske nivået, og de har stort sett samme vilkår. Derfor er det uheldig at slike pristilbud oppstår.

Vår veiledende pris er lik i det nordiske markedet. Nettmarkedet blir viktig, men det er viktig at fagfolk står for service og installasjon.

– Anbefaler du meg å bestille fra Danmark?
– Produktet er det samme, men akkurat dette produktet finner du nok ikke på tilbud nå, sier Jacobsen.
– Vi anbefaler en markedsriktig pris i det enkelte land, men vi kan ikke diktere prisene. 
Ditt spørsmål burde nok derfor i større grad vært rettet til grossistene, sier Jacobsen, og innrømmer at det er en freidig kommentar.

– Men dere tar jo en høyere pris til grossistene enn det forbrukerne betaler til nettbutikken?

– Jeg innrømmer at det er noe som ikke stemmer her, men vi skal ha samme prissetting og samme rabatter til våre grossister. Konklusjonen blir dermed at ett eller flere ledd taper penger på akkurat dette produkteksempelet, slår Jacobsen fast.