Anbudstjenesten til FINN.no ble lansert i mai i år, og kommer som en konkurrent til tidligere etablerte nettsider som Mittanbud.no og Anbudstorget.no. Tjenesten ønsker nå å trekke til seg flest mulig håndverkere med høy kvalitet.
Rabatt
Tine Reuterdal som er markedsdirektør i FINN oppdrag, mener bransjen er preget av arbeid med ulik standard.
– Så vi tar sikte på å gi best mulig beslutningsgrunnlag når forbrukeren skal velge leverandør til prosjektene sine, sier hun i en pressemelding til VVS aktuelt.
Norske rørleggerbedrifters landsforening (NRL), Norges Byggmesterforbund, Norske Murmestres Landsforening, Maler- og byggtapetsermestrenes Landsforbund, Norske Anleggsgartnere og Ventilasjon- og blikkenslagbedriftenes Landsforbund er de bransjeforeningene som nå er med på avtalen med FINN oppdrag.
– Avtalen går ut på at medlemmene får rabatt ved annonsering. Vi ønsker å samarbeide om å synliggjøre kvalifikasjoner hos aktørene, slik at forbrukerne kan kjenne seg trygge, sier Reuterdahl.
Målet er ikke at håndverkerne skal få flest mulig e-poster fra folk som trenger hjelp. Det er lagt opp til at forbrukerne skal beskrive oppdraget godt. De får opp en liste med typiske ting som må fikses ved ulike prosjekter, og krysser av før oppdraget sendes.
Veloverveide valg
Akkurat nå er det 688 registrerte leverandører og 1606 oppdrag på FINN oppdrag, og det jobbes for å få med flere håndverkere. Øyvind Olsen som er prosjektleder i Innkjøpstorget og markedssjef i Maler- og byggtapetsermestrenes Landsforbund er positiv til samarbeidet.
– På denne måten får vi markedsført seriøsiteten som ligger i den organiserte delen av byggebransjen. Dette kan igjen gjøre at forbrukerne gjør veloverveide valg, og i større grad velger seriøse aktører. Samarbeidet er et ledd i en langsiktig strategi for hvordan vi ønsker at bransjen skal fremstå, sier han.