Sanitær

Satser skyhøyt i Sverige

Bildet: En del av Engebretsen-teamet som har satt seg skyhøye mål for de neste fem årene. Fra venstre daglig leder Eva Hannisdahl
Bildet: En del av Engebretsen-teamet som har satt seg skyhøye mål for de neste fem årene. Fra venstre daglig leder Eva Hannisdahl

Av Odd Borgestrand
Stockholm

Det nystartede selskapet Morten Engebretsen AB er sterkt tilstede under årets Nordbygg i Stockholm. Selskapet er heleid av Morten Engebretsen AS i Oslo, og har kommet godt i gang med dyktige selgere i Stockholm og Malmø. Kontoret i Stockholm dekker midt-Sverige, mens Malmø-kontoret dekker det sydlige Sverige og Sjælland, inkludert Stor-København.

– Vi er gode på distribusjon og mener vi har fått de rette folkene. Når vi har sikret oss agenturet for Bora-produktene i Norge, Sverige og Danmark, og i tillegg også har sikret oss kjøkken- og bad sortimentet fra sveitsiske KWC også i Sverige. Dermed er vi overbevist om at vi skal ekspandere kraftig de kommende årene, sier daglig leder i Morten Engebretsen i Skandinavia, Eva Hannisdahl.

På standen i Stockholm var det salgsstart for KWC i Sverige på tirsdag i tillegg til sterk eksponering av Bora`s koketopper med integrert avtrekksvifte. Det var interessant å observere at det først og fremst var mannfolk som ble trukket til kjøkkenbenken, av mannlige selgere. 
Det fasinerer daglig leder Eva Hannsidahl.

– En av tre nordmenn mener et godt kjøkken bidrar til et bedre kjærlighetsliv, viser en undersøkelse gjort for hvitevareprodusenten Bora i Skandinavia. Hver femte nordmann svarer i den samme undersøkelsen at et godt kjøkken bidrar positivt i sexlivet.
Den skandinaviske undersøkelsen som er gjort av analysebyrået YouGov for hvitevareprodusenten Bora viser at det er nordmenn som har størst tro på at et godt kjøkken bidrar positivt i forholdet på ulike måter.

‒ Kjøkkenet spiller en viktig rolle i folks liv og hverdag. Det er derfor ikke overraskende at det også vil spille inn i et parforhold. Har man ikke har et velfungerende kjøkken kan det slå negativt ut. Et godt kjøkken er på den annen side ikke viktig bare for god mat, men også for å gi forholdet næring og varme, sier Eva Hannisdahl.
Hun har ingen betenkeligheter med å tjene penger på gode parforhold, og selskapet har utarbeidet en strategi under navnet «Skyskraperen», der målsettingen altså er en omsetning på 200 millioner kroner innen 2021.Hannisdahl tilbakeviser at hun har mistet bakkekontakten.

– Bora har store ambisjoner for det skandinaviske markedet, og vi ser at produktene slår an over hele Europa. Bora har vist at de er et selskap som klarer å håndtere sterk vekst, og den reisen vil vi gjerne være med på.  Første stopp var at vi kapret «Friends Arena» i Stockholm med kjøkkenløsning fra Bora på alle VIP-stasjoner på arenaen. Dermed er vi kommet godt inn i prosjektmarkedet og eiendomsmarkedet også i Sverige. Friends Arena er Sveriges nasjonalarena for herrelandslaget i fotball med plass til 50 000 sittende tilskuere under idrettsarrangementer og 65 000 plasser på konserter.

Med en slik sportslig seier har Morten Engebretsen AS og AB bestemt seg for å markere sitt 115 års jubileum i år ved at medarbeiderne i Norge og Sverige stiller på startstreken under New York maraton i november.