Av Jan Kalvik
– Vi ser helt klart det paradoksale i at vi som er satt til å rydde opp i gammel forurensning selv bidrar med ny forurensning, sier administrerende direktør Ole-Johnny Johansen i Secora AS i en kommentar. Han håper folk forstår at rutinesvikten ikke har noe med selve prosjektet å gjøre.
Secora AS viser til avisartikkel i VG 05.09.2007, om septiktømming fra et av Secoras mudderfartøyer i Oslofjorden. Secora beklager på det sterkeste det inntrufne, og understreker at dette er et klart brudd på selskapets rutiner for behandling av septik
– Det som har skjedd er sterkt beklagelig, og skal ikke kunne skje. Det er helt uakseptabelt, og et klart brudd på vår rutine om septiktømming, sier administrerende direktør Ole-Johnny Johansen.
Secoras rutiner for behandling av septik ombord på selskapets fartøy er i den omtalte saken brutt. Rutinen er krystallklar at slikt avfall skal leveres på land.
Rutinen er at før det blir fullt i tanken skal man til kai for å tømme. Ved kai tømmes så tanken av en godkjent renovatør. Fartøyet startet sitt arbeid for Oslo Havn i mai 2006, og har siden den gang regelmessig foretatt slike tømminger av en godkjent renovatør, totalt ca 40.000 liter.
Våre interne undersøkelser viser at vi ved om lag fem tømminger ikke har fulgt rutinen, og noe av innholdet på tanken er blitt tømt direkte i fjorden.
Den totale mengden som er tømt i sjøen er langt mindre enn 20 000 liter, og nærmere undersøkelser viser at det dreier seg om maksimalt 4.000-5.000 liter, sier administrerende direktør Ole-Johnny Johansen i Secora.
Secora gjennomgår nå alle rutiner for å forhindre at dette skjer igjen, både i forbindelse med Ren Oslofjord og selskapets andre engasjementer.
– Vi skal gjøre alt som står i vår makt for å forhindre slike hendelser som dette i fremtiden. Vi har nå innskjerpet rutineoppfølgingen blant alle våre mannskaper, og vi ser på om vi kan gjøre rutinene enda tydeligere overfor medarbeiderne. Videre vil vi se på om det er andre tiltak vi kan gjøre ombord slik at det blir enda enklere å etterleve rutinene, sier Johansen.
Secora ønsker også å beklage de omdømmemessige konsekvensene denne hendelsen har for havneoppryddingsprosjektet i Oslo havn.