Av Odd Borgestrand
Bologna
Kommersiell direktør i selskapet, Juan Tirado røper raskt hemmeligheten bak navnevalgene. I tillegg til de norske byene er også Kalmar, Malmo og Odense med i fabrikkens utvalg.
– Jeg forbinder Skandinavia med gode tresorter, vakker natur og frisk luft. Jeg har besøkt Norge, Danmark og Sverige en rekke ganger, og elsker de tre landene. Når jeg kunne påvirke navnevalg på våre produkter måtte jeg bare velge byer som jeg har besøkt og som jeg dermed har fått et forhold til, sier han.
Riktignok må spanjolen innrømme at han foreløpig ikke har besøkt Skien, men det vil skje neste gang.
Bygge merkevare
Ved første øyekast ser det ut som Keratile stiller ut parkett, men er det keramiske fliser i et design som til forveksling ser ut som parkett i ulike sjatteringer. Om det spanske firmaet klarer å bygge merkevare ut av Bergen, Skien og Larvic, er Juan Tirado usikker på, men det skaper uansett nysjerrighet på skandinaviske byer, mener han.
Messe for små og mellomstore
Selv om de største aktørene innen baderoms innredning i år har valgt bort Cersaie og Bologna som utstillingsvindu bugner det av små og mellomstore produsenter under årets messe i Bologna. Det er imidlertid ikke mulig å trekke ut en spesiell trend i baderomsinnredningene på årets messe. Her er alle stilarter samlet fra det viktorianske til det minimalistiske
Etter en forholdsvis rolig åpningsdag har besøkende fra hele verden strømmet til messeområdet i dag. Mange besøkende var frustrert over mangel på kapasitet på offentlige transportmidler i morgentimene. Til tross for at messa arrangeres for 34.gang har verken lokalbussene eller drosjene satt inn ekstra tiltak for å betjene de om lag 100.000 besøkende eller nærmere 900 utstillerne som kommer til Bologna denne uka.
Det er keramikkindustrien som dominerer årets messe. Nærmere 70 prosent av utstillerne representerer keramikk/fliser med tilstøtende fagfelt. Norge er ikke representert i utstillerkatalogen, men vi fant altså likevel et lite stykke Norge under årets messe.