For Siemens handler det om å tjene penger, men kan selskapet øke sin inntjening samtidig som det fokuseres sterkere på grønne byer, mener administrerende direktør i Siemens Norge, Per Otto Dyb, at det blir dobbelt gevinst.
Omorganiseringen er et sentralt grep for ny vekst i hele Siemens-konsernet. Målsettingen er blant annet å nå et mål om 100 milliarder euro i total omsetning på verdensbasis.
– Denne endringen i vår globale organisering, passer som hånd i hanske i vår norske virksomhet. Gjennom et samarbeid med kommunene i både Trondheim og Bergen gjennom utviklingen av såkalte SmartCity’s, har Siemens i Norge satt søkelyset på hvordan vi med moderne tilgjengelig teknologi kan senke energiforbruket i byene. I Oslo har vi tilsvarende planer, men her vil vi tenke enda mer helhetlig – på hvordan bidra til å skape en grønnere og mer bærekraftig hovedstad i landet vårt, sier administrerende direktør Per Otto Dyb i Siemens.
Byene avgjørende for klimaet
– Skal vi lykkes med miljøkampen, må vi lykkes med å utvikle byer til å bli mer miljøvennlige. Dette handler for eksempel om mer miljøvennlig transport, forbedret luft- og vannkvalitet og energieffektivitet. Vi har løsninger for dette, og vi skal bidra til å gjøre byene grønnere, sier Dyb.