Entreprenørene NCC og SMET er nå i gang med den 1,3 km lange skybruddstunnelen som skal bygges fra Vodroffsvej/Gammel Kongevej, under Kødbyen og ut til Kalvebod Brygge, hvor en pumpestasjon med en pumpekapasitet på 20 m3 vann i sekundet. skal bygges som kan pumpe regnvannet ut i havna, melder dagensbyggeri.dk
Det er den gigantiske boremaskinen ‘Sigrid’ på 110 tonn som gjør det harde arbeidet. Sigrid har de siste tre månedene boret 702 meter under bakken fra Kalvebod Brygge til Halmtorvet i København. Ca 18-20 meter under bakken har hun passert under veier, 21 jernbanespor og hele Kødbyen, samt svært nær T-banelinjen. Skybruddstunnelen er dermed boret.
![rich-media-1](https://www.dagensbyggeri.dk/assets/images/imagecache/960xAUTO/article/122425_2.jpg)
– Å bore en tunnel på en strekning med så stor kompleksitet er en krevende oppgave som vi er glade og stolte over å ha løst sammen med vår belgiske partner SMET. Vi gleder oss nå til å løse de neste oppgavene, nemlig å koble til kloakkoverløp, stenge av de store arbeidssjaktene og klargjøre for pumpestasjonen på Kalvebod Brygge, sier Bjarki Finnbogason, områdedirektør i NCC.
En veldig viktig brikke
Kalvebod Brygge Skyburst-tunnel er en svært viktig brikke i de flere hundre løsningene som skal beskytte Frederiksberg og København mot flom som følge av skybrudd og kraftig regn.
Tunnelen, som er opptil tre meter i diameter, kan selv lagre 10.000 kubikkmeter vann, noe som tilsvarer vann som står i én meters høyde gjennom Istedgade. Overskuddsvann fra kloakken kan dermed vente i tunnelrøret til det er plass til renseanlegget, slik at i de aller fleste regnskyll unngås vannet i havna.
Byggherrer av prosjektet er Frederiksberg Forsyning og Hofor, Region Hovedstadens Forsyningsselskap, mens Niras er tilknyttet som totalrådgiver. Gottlieb Paludan Architects er ansvarlig for den tilhørende arkitekturen. Henrik Bay, administrerende direktør i Frederiksberg Forsyning, sier:
– Når Kalvebod Brygge Skybrudtunnel endelig står klar i 2026, vil det være svært viktig for byens innbyggere og brukere, spesielt folk på østre Frederiksberg og Vesterbro. Det beskytter verdisaker og skaper økt sikkerhet fordi det er med på å gjøre områdene robuste mot skybrudd.
![rich-media-2](https://www.dagensbyggeri.dk/assets/images/imagecache/960xAUTO/article/122425_3.jpg)
Adm. direktør Henrik Plougmann Olsen fra Hofor legger til:
– Sigrid, og teamet bak, har levert en avgjørende seier i kampen for å beskytte byen mot flom etter skybrudd og massivt regn i fremtiden. Men klimaendringene produserer mer vann enn vi kan forestille oss. Selv om denne tunnelen kan romme alt overvannet som var i Istedgade etter stormen i 2011, må flere løsninger til hvis byen skal fungere når det regner så mye, sier administrerende direktør Henrik Plougmann Olsen i Hofor.
20 kubikkmeter vann per sekund
Arbeidet ble startet helt tilbake i begynnelsen av 2022. I 2026 vil skybruddstunnelen kunne holde østre Frederiksberg og Vesterbro fri for flom ved skybrudd.
Bare i de mest ekstreme skybruddstilfellene vil vannet pumpes opp fra tunnelen og direkte inn i havna via en pumpestasjon på Kalvebod Brygge. Det vil i så fall skje under vannoverflaten og med en hastighet på 20 kubikkmeter vann i sekundet.
Dette skal bare skje for å unngå at det samme vannet presser seg opp i gatene og oversvømmer både Østre Frederiksberg og Vesterbro som skjedde i 2011.
KILDE: Dagens Byggeri