Kvalitet og sikkerhet står i fokus når NRL, NRF og VVP nå igjen går sammen med et støt ut mot folket for å oppfordre alle til å velge den skikkelige, kvalifiserte rørleggeren og de godkjente og sikre produktene fremfor svart arbeid og tvilsomme kraner. Tryggheten på sikt er et viktig hovedargument – at kunden har noen å gå til dersom produktet skulle gå i stykker, eller det oppstår vannskader. I tillegg er våtrom nå blitt søknadspliktig, og det er også et viktig poeng å minne forbrukeren om at de også har et ansvar.
Ansvar
I dag er det et stort mylder av varer knyttet til vann og våtrom å få kjøpt både i de mange byggevarebutikkene og på nett. Og selv om mye av det er godkjent og greit for norske forhold, er det også mange som faller for fristelsen til å kjøpe produkter som slett ikke er tilpasset norsk vanntrykk- og kvalitet. Ofte kommer et lekkert design i veien for spørsmål om hvorvidt dokumentasjonen er i orden. For bransjen er det blant annet viktig å understreke at rørleggeren ikke vil ta på seg installasjonsjobber med deler som ikke er godkjent for norske forhold, etter som ansvaret for en skade vil falle direkte tilbake på ham eller henne.
Talspersoner
Budskapet om at det lønner seg å gå til en «skikkelig rørlegger» skal ut til folket gjennom flere ulike kanaler. I år har man ved siden av vanlig annonsering og bannere på finn.no valgt å samarbeide med blant annet If, Enova og Oljefri samt ulike mediekanaler om spørreundersøkelser, utspill og saker. For at henvendelsene skal gå til personer som faktisk har førstehånds kjennskap til rørleggerens daglige virke, ble det etterlyst tre talspersoner for bransjen som må være klar for å ta imot henvendelser fra media, opptre på TV-skjermen og så videre.
– Det er ofte media ønsker å få uttalelser fra en rørlegger, og da er det greit å ha noen faste å spørre, påpeker kommunikasjonssjef i NRL, Tririll Ilebekk Hansen.
Talspersonene i årets kampanje er Hilde Jensen fra Jensen Varme & Sanitær i Drammen, Carsten S. Engh fra Porsgrunn Rørleggerforretning AS og Anders Fossen fra Jørstad KTL på Stabekk. Disse har fått hver sine temaområder som de skal konsentrere seg spesielt om.
Nyoppusset nettside
Også kampanjenettstedet skikkeligrørlegger.no fremstår i ny drakt.
– Det er mange interiør- og gjør det selv nettsteder i dag, og vi ønsker å ha en side som er mer faktabasert, forteller Ilebekk Hansen.
Sidene har blant annet tematisk inndeling av relevante artikler knyttet til oppussing av bad og en søketjeneste etter nrl-tilknyttede rørleggere.
– Nå er vi også på Facebook hvor vi legger ut nyheter og åpner for diskusjoner. Gå inn og bli venn med oss der, oppfordrer Ilebekk Hansen.
Les mer i VVS aktuelt nummer 6