Gode rutiner
– Det er uakseptabelt at så mange barn blir eksponert for dårlig inneklima når vi vet at dette fører til helseplager. Vi vet også at 20 % av norske skolebarn sliter med astma og allergi, og at dårlig inneklima stadig oftere påpekes som en årsak til at mange barn utvikler astma og allergiplager, sier fagsjef Britt Ann K. Høiskar i NAAF. I tillegg vet vi at et dårlig inneklima gjør at elevenes prestasjoner blir dårligere.
Astma- og Allergiforbundet mener det er avgjørende at skolene kan dokumentere et godt inneklima gjennom gode rutiner for internkontroll.
– Det finnes gode verktøy. Men kommunene må ta initiativ og lære å ta dem i bruk, sier Høiskar.
Verktøy for kartlegging
Astma- og Allergiforbundet har nylig lansert et nettbasert verktøy der elevene kan kartlegge hvordan de opplever inneklimaet på sin skole.
Gjennom dette nettverktøyet får skolene mulighet til enkelt å igangsette en brukervennlig elektronisk spørreundersøkelse som kan engasjere elevene. Resultatene vil bli analysert av fagpersoner hos Astma- og Allergiforbundet og sammenstilt i en rapport som oversendes skolen. Rapportene kan inngå i skolens internkontrollsystem og benyttes i forbindelse med søknad om godkjenning i henhold til forskrift for miljørettet helsevern. Dersom inneklimaet på skolen er uakseptabelt, kan foreldre og elever bruke undersøkelsen som dokumentasjon ved formelle klager til rektor eller fylkesmannen.
Internkontroll
På sidene finnes også forslag til praktiske tiltak som elever og lærere selv kan ta tak i. Ofte er det ikke de store byggtekniske endringer som skal til for å få til et tilfredsstillende inneklima, men mer snakk om å innføre gode rutiner og relativt enkle tiltak, samt god samhandling mellom rektor, ansatte, vaktmester og renholdsansvarlige.
– Håpet er at verktøyet kan bidra til at skolene enklere kan jobbe systematisk med internkontroll for helse, miljø og sikkerhet, sier Høiskar som understreker at verktøyet er ment å være et supplement til systematiske fysiske befaringer og målinger, og at resultatene vil gi skolen nyttig informasjon om hvilke inneklimatiltak som bør prioriteres.
NAAF har også i samarbeid med Mycoteam utviklet en ny operativ standard, Inneklimatesten, for å måling og kontroll av inneklimaet i norske skoler og barnehager.
Hva er godt inneklima?
Astma- og Allergiforbundet mener videre det er behov for å få tydeligere krav til hva som er et tilfredsstillende inneklima og hva som skal til for at en skole skal godkjennes for drift.
NAAF har derfor utarbeidet ett sett av allmenngyldige basiskriterier som kan definere «godt inneklima»: Kriterieliste for et godt inneklima i skoler og barnehager
– Problemet med dagens lovverk er at det er alt for upresist når det gjelder definisjon av «godt inneklima». Det finnes en del normer og grenseverdier, men de er til dels fragmenterte i ulike skriv eller er så tekniske og kompliserte at de i praksis ikke blir forståelige for dem som skal forvalte inneklimaet på skolen. NAAFs samleliste kan være en god start, og et nyttig hjelpemiddel for den enkelte skole, sier Høiskar.