Søker totalentreprenør til skoleprosjekt i Bærum

 
Søker totalentreprenør til skoleprosjekt i BærumBildet: Slik kan Nye Eineåsen ungdomsskole bli seende ut. Illustrasjon: Arkitektene Astrup og Hellern AS
AKTUELLE PROSJEKTER: Bærum kommune søker totalentreprenør til prosjekt Nye Eineåsen ungdomsskole, som omfatter totalriving/miljøsanering av alle eksisterende bygninger.

Av Bjørn Laberg

Prosjektet inkluderer rivning av eksisterende bygg og konstruksjoner i grunnen, oppføring av ny 6-parallell ungdomsskole og opparbeidelse av nye uteområder.

Rivning betyr totalriving/miljøsanering av alle bygninger og utendørs konstruksjoner, asfalterte arealer og teknisk infrastruktur i bakken.

Eineåsen ungdomsskole ble oppført i 1972, og skolen består i dag av selve skolebygningen som er et toetasjes bygg, et paviljongbygg med fire-fem klasserom, en vaktmesterbolig, fire tak («pagoder») og en rekke lekeapparater, idrettsbaner og uteamfi.

Den nye Eineåsen ungdomsskole, 8. – 10. trinn, skal romme 540 elever og cirka 70 ansatte.

Litt fra oppdragsbeskrivelsen:

• Utearealet skal tilrettelegges som et område for uorganisert fysisk aktivitet. Programmert nettoareal for prosjektet er 3 880 m². Kommunikasjonsarealer, tekniske arealer og uisolerte uteboder er ikke medtatt i nettoareal. Det forutsettes at tilbyder prosjekterer dette innenfor en effektiv brutto/nettofaktor.

• Rivningen av den gamle skolen omfatter totalrivning/miljøsanering av alle bygninger og utendørs konstruksjoner, asfalterte arealer og teknisk infrastruktur i bakken. Bygningene består av betydelige mengder bygningsdeler med innehold av helse- og miljøfarlige stoffer som vil medføre at bygningsdelene må håndteres som farlig avfall.

• Alle rør og kabler på tomten som ikke skal benyttes i forbindelse med nybygget fjernes av totalentreprenør. Alt av sanitæranlegg og røranlegg skal saneres før skolebygget rives. Ventilasjonsanlegg skal i sin helhet saneres i forbindelse med rivning.

• Det er registrerte steingjerder i utkanten av skoletomta. Steingjerdene er trolig gamle skillelinjer fra tidligere gårdsbruk i området. Disse skal bevares som historiske landskapselementer i grøntdraget.

• Totalentreprenørens prosjekteringsgruppe har ansvar for utarbeidelse av skisse-/forprosjekt som skal ligge til grunn for søknad om rammetillatelse og komplett detaljprosjektering

• Totalentreprenørens arkitekt skal utarbeide farge- og materialforslag, som omfatter alle eksponerte flater som gulvbelegg, vegger, dører, vinduer, fast inventar og synlige bærende konstruksjoner.

• Bærum kommune vil bruke totalentreprisekonkurransen til endelig utforming av bygg og uteområder for å tilfredsstille miljøkrav og ambisjoner i prosjektet. På den måten kan vi utnytte den kompetansen som byggenæringen selv innehar på energi og miljø.

• Dersom det er behov for kjøling, skal det benyttes isvannskjøling via ventilasjon. Lokal kjøling utover prosesskjøling, skal unngås. Kjøling skal leveres som frikjøling fra brønnpark, fjernkjøling eller av egen kjølemaskin i prioritert rekkefølge.

Rivning kan påbegynnes medio januar 2022. Skolens uteområde planlegges delovertatt primo oktober 2023. Nybygget planlegges delovertatt primo desember 2023

Tilbudsfrist: 23. oktober 2020

Verdi: cirka 300 millioner

Kilde: Byggfakta SMART / ByggeNorge / Bærum kommune

Jobber du mot prosjektmarkedet og ønsker å komme tidlig inn i prosjektene?

Byggfakta kartlegger alle byggeprosjekter i Norge og viser resultatene via tjenesten Byggfakta SMART.

Last også ned vår rapport: Trendrapport 2020 - Analyse av byggebransjen basert på de ferskeste tallene.

 

 

 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår