Denne retter seg mot hele samfunnet, med tips om hvordan den enkelte kan redusere forbruket gjennom enkle tiltak. Kampanjen skal være synlig i både TV, radio, på internett og i avisene.
– Vi har valgt en rød tråd i kampanjen som man vil høre og se flere ganger; ”Litt mindre. Hver dag”, sier adm.dir i Enova Nils Kristian Nakstad i en pressemelding.
– Kampanjen som startes nå er ett av flere tiltak for å gjøre oss bedre rustet for å møte resten av vinteren. Med lite vann i magasinene og høye priser vil det være smart for den enkelte å bruke mindre. Det vil samtidig gjøre at vannmagasinene tappes ned saktere, noe som gjør kraftforsyningen mindre sårbar ved langvarige feil eller en tørr og kald vinter, sier konsernsjef i Statnett Auke Lont.
Enova har ansvaret for gjennomføringen av kampanjen, og adm.dir Nils Kristian Nakstad oppfordrer både privatpersoner, næringsliv, kommuner, byggeiere og industri om å spare på strømmen.
– Samtidig oppfordrer vi både husholdningene, privat næringsliv og offentlig virksomhet til å vurdere Enovas ulike tilskudds- og støtteordninger, understreker Nakstad. Enovas tilskuddsordning for husholdningene får i 2011 70 mill. kroner ekstra, der man blant annet kan søke om støtte til varmepumper, varmestyringssystemer, pelletsovner eller solfangere.