Svenske Jonas Brennwald er Regional Vice President i både Nord- og Øst-Europa, og innrømmer at det har vært en belastning for selskapet å bytte leder-ansikter så ofte. I slutten av januar i år kom pressemeldingen om at Jonas Brennwald skulle dekke både Nord- og Øst-Europa, totalt 36 land.
Den svenske lederen har egne kontorer i København, Warszawa, Moskva, Praha og Düsseldorf og har som oppgave å håndtere en region med et stort mangfold av kulturer og forskjellige markedsutfordringer. GROHE mener Brennwald har kapasiteten som er nødvendig, men om entusiasten makter å holde nærhet til medarbeidere i alle aktuelle land gjenstår å se.
– Vi har aldri tatt noe dypdykk ned i den norske kulturen. I tillegg mener jeg vi har vært noe uheldig med rekruttering av ledere for det norske markedet. Jeg mener vi i dag har et team som også har fått gode forutsetninger for å lykkes. Det har ikke alltid vært tilfelle de siste årene.
– Dersom jeg skal være selvkritisk har vi vært mer opptatt av brosjyrer og innpakning enn å møte markedet på markedets egne premisser. Nå skal det norske apparatet få redskaper for å lykkes, lover Brennwald.
– For det første skal vi rekruttere medarbeidere med rett utdanning for å formidle kunnskap ut i markedet. Vi skal ha tilpassede produkter for det norske markedet og for det tredje skal vi arbeide for å skaffe oss gode partnere som vil være med GROHE inn i en ny epoke.
Hele artikkelen kan du lese i VVS aktuelt nr. 4, som har utgivelse 7 juni og tema er «Baderomstrender».
Ikke tilgang på bransjens største VVS-fagblad? Kontakt oss gjerne for et uforpliktende prøveabonnement!