Svartmaling skal testes ut som metode for å redusere risiko for kollisjon mellom fugl og vindturbiner.
Konkret vil forsøket innebære maling av rotorblad på fire til seks turbiner, der ett rotorblad per turbin skal males. I tillegg skal fire til seks turbintårn males fra bakken og cirka 15 meter opp, melder Tidens Krav.
Godt tiltak
– Etter en grundig gjennomgang av tester og eksperimenter gjennomført tidligere, har en kommet frem til det kan være et godt tiltak å øke synligheten med å påføre maling som står frem som kontrast mot bakgrunnen, sier Torbjørn Steen i Statkraft.
Forsøket med maling av rotorblad sikter seg primært inn på havørn og andre større fugler, mens maling av turbintårn først og fremst gjelder smølalirype.
Begge disse tiltakene er forsøksvis utprøvd andre steder, men ikke under vitenskapelig kontrollerte forhold.
– Smøla vindpark, hvor Statkraft har investert betydelig i forskningsaktiviteter i årevis, et er svært godt utgangspunktet naturlig sted for denne type forskning, sier Steen.
Selve malingen av rotorblader og turbintårn skal ifølge Steen være i gang i løpet av sommeren.
Etter planen skal både rotorblader og turbintårn tilbakeføres til original farge ved prosjektets slutt, i løpet av 2016.
Prosjekt
Forsøket i Smøla vindpark inngår i et større forsknings og utviklingsprosjekt (INTACT), som også vil teste ut blant annet bruk av UV-reflekterende maling og UV-lys.
Prosjektet gjennomføres i regi av Energi Norge med Statkraft, Statoil, Vattenfall, TrønderEnergi Kraft, NVE og Direktoratet for naturforvaltning som samarbeidspartnere. Prosjektet er også støttet av Norges Forskningsråd.
Det praktiske arbeidet i vindparken vil bli koordinert av Statkraft.