Av Odd Borgestrand
Markedssjef Leif-Erik Haaland i Tawell er imidlertid preget av den kritiske situasjonen som mange av leverandørene og de nære vennene ved fabrikkene i Italia har opplevd det siste året. Korona-pandemien har slått hardt til i området der Tapwell i hovedsak henter sine produkter fra.
– Våre fabrikker ligger jo i det hardest rammede området i Italia, og det satte sitt preg også på vår opplevelse av situasjonen. Rent forretningsmessig har vi aldri sett oss tilbake, og vi har opplevd en utrolig sterk vekst. I 2020 har vi registrert måneder som må betegnes som «all time high», og veksten ser ut til bare å fortsette.
Nå kommer vi også inn på en rekke prosjekter på grunn av vårt omfattende sortiment med komplette designpakker. Det gjelder en rekke byggeprosjekter og hoteller. Det er tydelig at store utbyggere ønsker at deres kunder skal få muligheten for mer tilvalg, og i dette segmentet passer vi godt inn både prismessig og sortimentsmessig, mener Haaland.
– Selv om omsetningen har økt i 2020, vil bunnlinjen være preget av valutasituasjonen. Euroen ble betydelig dyrere enn beregnet, og i en krevende tid valgte vi å legge inn en noe lavere gevinst på produktene. Vi var først og fremst glad for at vi kunne levere. Vi har en målsetting om å ligge med et stort lager og det kom godt med i 2020.
– Noen få produkter gikk vi tomme for, men i det store og hele har vi kommet greit ut av situasjonen, sier Haaland, som tror veksten vil fortsette også i 2021. Men til tross for gode tall i Norge går tankene våre i sterk grad til våre leverandører som ble så hardt rammet, avslutter Haaland.