Ordningen innebærer i bunn og grunn at yrkesaktive innen industri og næringsliv blir knyttet til undervisning der hvor skolen/faglæreren ser behov for og nytte av å få tilført kompetanse. Tiltaket skal både gi økt læringsutbytte i realfagene, bidra til økt rekruttering til disse fagene og bidra til gode og nyttige relasjoner til næringslivet.
Nettverksbygging
Vannklyngen er et uavhengig prosjekt som arbeider med arena- og nettverksbygging for å øke aktiviteten og styrke verdiskaping og innovasjon i vannbehandlingsbedrifter i Vestfold regionen.
I første omgang er det elever fra Sandefjord videregående skole og Grevskogen videregående skole som får dra nytte av den kompetansen som bedriftene i Vannklyngen sitter på. I år er det 22 elever i Sandefjord og 9 elever på ”Greven” i Tønsberg som har valgt teknologi og forskningslære i 3. Klasse. I prosjektet deltar Asplan Viak, Bio Tek, Krüger Kaldnes, TS-Electro og ViV (Vannverket i Vestfold).
– I første omgang vil det settes i gang et opplegg der elevene besøker ViV. Der får de en presentasjon og gjennomgang av utviklingsprosjekter som bedriften har i gang. Fra høsten av vil skolene utvide arbeidet til også å omfatte de andre bedriftene som er med i prosjektet, heter det i en nyhetsmelding fra Vannklyngen.
Læringsmål
Lærer Tore Thorstein fra Sandefjord forteller at de allerede har god kontakt med TS-electro, og ser frem til å ha prosjekter også ved de andre bedriftene.
På sikt er tanken å følge et opplegg der elevene først får en generell presentasjon av bedriften, og på bakgrunn av dette lager en forskningsrettet oppgave ute på bedriften.
Daglig leder ved ViV, Tanja Breyholtz, forteller at de allerede har en student fra UMB med en oppgave. De vil lage prosjekter som passer for elevene fra videregående skole. Maria Sivland på Greveskogen påpeker at opplegget er en del av læringsmålene for faget teknologi- og forskningslære og vil inngå som en del av eksamen.
– Så dette vil innvirke på karaktergivningen, fortsetter hun.